Social employability and gender: reviews of unemployed people on the labour insertion
DOI:
https://doi.org/10.24965/reala.v0i4.10307Keywords:
Social employability, social inequality, gender equality, employment planAbstract
The aim of this work is seeing, in unemployed people in La Rinconada (Sevilla, Spain), their opinion regarding employability (Redistributionist, Under Class and integration) between men and women. The sample consisted of 149 unemployed persons (52 men and 97 women) of the municipality. We designed and applyed a questionnaire composed of items that arise as positions adopted by unemployed persons in relation to the factors involved in the Social Employability questionnaire. Overall, the sample shows similar results in positioning Redistributionist (42.96%) and Integrationist (55.70%). The descriptive analysis of the positioning variable on social employability, shows differences according to sex. Most women maintain a Redistributionist discourse, and an integrationist positioning is represented mainly by the group of men. This finding is especially significant considering that traditionally female unemployment is above the male unemployment, and is most affected by economic crisis like the currently one.Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt (2003): Modernidad Líquida, México, Fondo de Cultura Económica.
BAUMAN, Zygmunt (2007): Tiempos Líquidos, Barcelona, Tusquets Editores.
BLANCH, Josep María (2011): La psicología del trabajo ante la crisis del empleo, Infocop, 55, págs. 7-11.
CASTELLS, Manuel (2006): La sociedad red, Madrid, Alianza editorial.
DENNIS, Raphael (2002): Poverty, Income inequality, and Health in Canada. School of Health Policy and Management, Toronto, York Univerty.
DENNIS, Raphael (2007): Poverty in Canada. Implications for health and Quality of Life, Toronto,Canadian Scholars´Press Inc.
DÍAZ, Capitolina y DEMA, Sandra (2013): Sociología y Género, Madrid,Tecnos.
FRASER, Nancy y HONNETH, Axel (2006): ¿Redistribución y reconocimiento? Un debate político-filosófico, Madrid, Morata.
GÁLVEZ, Lina (2013): “Una lectura feminista del austericidio”, Revista de Economía Crítica, n.º 15, págs. 80-110.
GÁLVEZ, Lina y MATUS, Mauricio (2012): “Impacto de la Ley de Igualdad en las empresas andaluzas”, Temas Laborales. Revista Andaluza de Trabajo y Bienestar Social. Consejo Andaluz de Relaciones Laborales, n.º 114, págs. 61-78.
GÁLVEZ, Lina y TORRES, Juan (2010): Desiguales. Mujeres y hombres en la crisis financiera, Barcelona, Icaria editorial.
GÁLVEZ, Lina y RODRÍGUEZ, Paula (2011): “La desigualdad de género en las crisis económicas”, Investigaciones Feministas, n.º 2, págs. 113-132.
GUIL, Ana (2009): “Gender & Free Time”. En Roth, Roswith; Hiew, Chok. & Comunian, Anna Laura (Ed.). Peace, Hope and Well-Being ac.
ross the Cultures, págs, 180-187. Germany, Shaker Publisher.
GUIL, Ana; SOLANO, Ana. y ÁLVAREZ, Manuela. (2005): La situación de las mujeres en las universidades públicas andaluzas, Sevilla, Publicaciones CES-A. Colección estudios. Junta de Andalucía.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA. MINISTERIO DE ECONOMÍA Y COMPETITIVIDAD (2015): Encuesta de Población Activa cuarto trimestre del 2014.
LEWIS, Jane (2006): “Work/family reconciliation, equal opportunities and social policies: the interpretation of policy trajectories at the EU level and the meaning of gender equality”, Journal of European Public Policy, n.º 13, págs. 420-437.
OBSERVATORIO DE LAS OCUPACIONES DEL MINISTERIO DE EMPLEO Y LA SEGURIDAD SOCIAL (2013): Informe del mercado de trabajo de las mujeres estatal, 2012, Madrid.
MIMBRERO, Concepción (2013): Plan transversal de empleo y formación para mujeres y hombres de La Rinconada. Diagnóstico de la situación de partida. (Informe técnico), La Rinconada-Sevilla, Ayuntamiento de la Rinconada.
MORALES, Pedro (2013): El Análisis Factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios, Madrid, Universidad Pontificia de Comillas. Consultado el 5 de febrero de 2014 en: http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf.
MOSCOSO, Silvia (2011): “Entrevista: La inversión en políticas de recursos humanos es la mejor receta para alcanzar la efectividad organizacional y producir organizaciones saludables”, Infocop, n.º 55, págs. 12-13.
OFICINA INTERNACIONAL DEL TRABAJO. Recomendación 195. Recomendación sobre el desarrollo de los recursos humanos: educación, formación y aprendizaje permanente, 2005. Ginebra, Suiza. Consultado el 4 de febrero de 2014 en: http://www.oei.es/etp/recomendacion195_oit.pdf.
PAZOS, María (2010): “El papel de la igualdad de género en el cambio a un modelo productivo sostenible”. Revista principios, n.º 17, págs. 77-102.
PAZOS, María (2014): Desiguales por ley. Las políticas públicas contra la desigualdad de género, Madrid, Catarata.
PEIRÓ, José María (2011): “La flexibilidad laboral en un entorno de crisis económica. Contribuciones desde la psicología”, Infocop, n.º 55, págs. 14-18.
PEIRÓ, J.M. (2014): “La psicología del trabajo y las organizaciones en tiempos de crisis económica”. Papeles del Psicólogo, Vol. 35, n.º 1, págs. 1-4.
RENTERÍA, Erico y ANDRADE, Verónica (2007): “Representaciones y acciones de los alumnos universitarios frente a la empleabilidad”, Psicología desde el Caribe, 20, págs. 130-155.
RUBIO, Fina (2004): “Estrategias para la inclusión: estudio de las competencias clave para la empleabilidad en los colectivos en riesgo de exclusión”. Ponencia presentada en el V Congreso Internacional de Galicia e Norte de Portugal de Formación para o traball, 27, 28, 29 novembro 2003, en Rial Sánchez, Antonio; Valcarce Fernández, Margarita (Coord.) Necesidades de formación e deseño curricular por competencias, Universidad de Santiago de Compostela - Grupo GEFIL.
ROLLERO, Chiara (2013): “Sexist attitudes and support for the statu quo”, Psicología Política, 46, págs.117-128.
VARGAS, Fernando (2004): “Escenarios y tendencias en el mundo del trabajo y de la educación en el inicio del siglo XXI: el nuevo paradigma del aprendizaje a lo largo de la vida y la sociedad del conocimiento”. En Blas, Francisco de asís y Planells, Juan (Ed.). Retos actuales de la educación técnico-profesional, págs. 15-30. Madrid, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura OEI y Fundación Santillana. Consultado el 25 de enero de 2014 en: http://www.oei.es/metas2021/ETP.pdf.
WEINER, Frank (2004): “Concepto de competencia: una aclaración conceptual”, en Rychen, Dominique y Salganik, Laura (Eds.). Definir y seleccionar las competencias fundamentales para la vida, págs. 94-127,Fondo de Cultura Económica, México.
YORKE, Mantz (2004): Employability in higher education: what it is - what it is not. Guide produced by the LTSN Generic Centre and ESECT. Consultado el 20 de noviembre de 2012 en: http://www.heacademy.ac.uk.