The educational competences of local authorities
DOI:
https://doi.org/10.24965/reala.11336Keywords:
educational competences, local authorities, history of education, municipal competences, public educationAbstract
Objectives: The aim of this work is to carry out a recapitulation of the current scope of the educational competences of local authorities in Spain. Methodology: The methodology used is that of the legal sciences (normative, jurisprudential and doctrinal analysis). Results: We begin with an exposition of the historical evolution of the educational competences of local authorities. This is followed by an analysis of the three areas related to education in which, according to the current wording of the Act on the bases of local government, the sectoral legislation should grant the municipalities their own competences, as well as the possibilities of delegating competences in this field. The following part of the paper deals with other educational competences exercised by local bodies, both those attributed to them by the sectoral legislation itself and the provision of services complementary to educational services. Finally, it deals with the question of local authority-owned educational establishments. Conclusions: The main conclusion of the paper is that the 2013 reform has not attenuated the disconnection that was already occurring between local regime legislation and education legislation, such that art. 25.2.n) of the Act on the bases of local government still does not offer a clear idea of the competences actually exercised by local authorities in educational matters.
Downloads
References
Almeida Cerreda, M. (2015). El impacto de la Ley 27/2013, de 27 de diciembre, de racionalización y sostenibilidad de la administración local, en la distribución de competencias en materia de educación, salud, sanidad y servicios sociales. Revista de d’Estudis Autonómics i Federals, (22), 219-263.
Alonso Varo, J. (2015). La función de la legislación básica en la determinación de las competencias municipales. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, (3), 129-152. http://dx.doi.org/10.24965/reala.v0i3.10244
Arias Martínez, M.ª A. (2015). La puesta a examen de las competencias municipales en un contexto de crisis: del Pacto Local a la recentralización competencial. Revista General de Derecho Administrativo, (40). https://www.iustel.com/v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=416635
Barrero Rodríguez, C. (2017). La Ley de reforma del régimen local de 2013: ¿ha modificado realmente las competencias de los municipios? Revista Española de Derecho Administrativo, (184), 41-73.
Bello Paredes, S. A. (2015). Las competencias locales: balance de situación. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, (extraordinario, enero 2015), 27-46. http://dx.doi.org/10.24965/reala.v0iExtra.10219
Capitán Díaz, A. (1994). Historia de la educación en España II. Pedagogía Contemporánea. Dykinson.
Carbonell Porras, E. (2014). Sobre la reforma local y las competencias municipales propias. Revista Vasca de Administración Pública, (99-100), 765-781. https://doi.org/10.47623/ivap-rvap.99.100.2014.032
Carbonell Porras, E. (2023). Las competencias locales diez años después de la LRSAL. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, (19), 8-28. https://doi.org/10.24965/reala.11192
Cuesta Revilla, J. (2014). Las competencias municipales: una aproximación a su nuevo régimen jurídico. Cuadernos de Derecho Local, (34), 98-125.
Gallego Alcalá, J. D. (2022). Alcance de las competencias propias locales en materia de educación tras la sentencia 1377/2021, de 21 de octubre del Tribunal Supremo. Especial incidencia de la conservación y mantenimiento en centros públicos educativos carentes de titularidad local. El Consultor de los Ayuntamientos y de los Juzgados, (3).
García Maties, R. (2015). Las competencias municipales, tras la reforma operada por la Ley 27/2013. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, (3), 115-128. http://dx.doi.org/10.24965/reala.v0i3.10243
Garrido Juncal, A. (2016). Competencias y servicios públicos locales: el nuevo panorama en España tras la LRSAL. Dereito: Revista xuridica da Universidade de Santiago de Compostela, 25(extra), 215-228. https://revistas.usc.gal/index.php/dereito/article/view/3346
Gil de Zárate, A. (1995). De la instrucción pública en España [edición facsímil íntegra más índice onomástico, obra original publicada en 1855]. Pentalfa Ediciones.
Gómez Moreno, Á. (2007). El Reglamento General de Instrucción Pública de 1821: filosofía, análisis y valoración crítica. Anuario de Pedagogía, (9), 161-176.
Jaramillo Fernández, M. (2020). Propaganda y realidad de la LRSAL. El Consultor de los Ayuntamientos y de los Juzgados, (5).
Miguez Macho, L. (2014). Las competencias locales tras la Ley de racionalización y sostenibilidad de la Administración local. REGAP: Revista Galega de Administración Pública, 1(47), 513-548. https://egap.xunta.gal/revistas/REGAP/article/view/2410
Navarro Rodríguez, P. y Zafra Víctor, M. (2014). El pretendido blindaje autonómico de competencias municipales tras la reforma de la Administración Local. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, (2), 49-62. http://dx.doi.org/10.24965/reala.v0i2.10192
Souvirón Morenilla, J. M. (2014). Competencias propias y servicios mínimos obligatorios de los municipios en la reciente reforma del régimen local básico. Cuadernos de Derecho Local, (34), 80-97.
Toscano Gil, F. (2014). El nuevo sistema de competencias municipales tras la Ley de Racionalización y Sostenibilidad de la Administración Local: competencias propias y competencias distintas de las propias y de las atribuidas por delegación. Revista Española de Derecho Administrativo, (165), 285-320.
Velasco Caballero, F. (2015). Desarrollos normativos autonómicos de la Ley de Racionalización y sostenibilidad de la Administración Local. Anuario de Derecho Municipal, (8), 22-53.
Viñao Frago, A. (1994a). Implantación del sistema educativo liberal. El plan Pidal de 1845. En B. Delgado Criado (coord.), Historia de la educación en España y América [vol. 3, La educación en la España contemporánea (1789-1975)] (pp. 58-66). Ediciones Morata.
Viñao Frago, A. (1994b). El sexenio democrático (1868-1874). En B. Delgado Criado (coord.), Historia de la educación en España y América [vol. 3, La educación en la España contemporánea (1789-1975)] (pp. 265-270). Ediciones Morata.
Zoco Zabala, C. (2015). Articulación autonómica de las competencias locales tras la LRSAL: hacia una autonomía local como derecho. Revista Vasca de Administración Pública, (102), 107-138. https://doi.org/10.47623/ivap-rvap.102.2015.02
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.