Rail network and rail transports. Their systemic nature and required coordination between Territorial Administrations

Authors

  • José Antonio Magdalena Anda Villalba Coloma Ankersmit Abogados

DOI:

https://doi.org/10.24965/reala.v0i5.10346

Keywords:

Rail networks, systems, infraestructures, competences

Abstract

Systemic nature of railways is of essence but it has not always been properly understood. Network concept is well known for Transport Economics, it implies certain networks principles and characteristics showing the mechanics of network industries, such as railways. As far a Law is concerned, there is an inadequate constitutional regulation. Later on a specific legal category has been produced, network infrastructures, but it is based in the equivalence between infrastructures and networks, which it is deemed inadequate and reductionist. Finally, the network concept has been assumed by the Constitutional Court, as a functional element to narrow the powers on railways, overcoming any formalist criteria divorced for the reality. In conclusion any sectoral policy or legal analysis of railways must take into consideration their systemic nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Antonio Magdalena Anda, Villalba Coloma Ankersmit Abogados

Doctor en Derecho por la Universidad de Oviedo (2000) y Master en Asesoría Jurídica de Empresas por el Instituto de Empresa BS (1993). Abogado ejerciente, actualmente Of Councel en la firma VILLALBA COLOMA ANKERSMIT (S.L.P.).

References

Artola M., Los ferrocarriles en España (1844/1943), dos vols., Servicio de Estudios del Banco de España, 1978.

AA.VV., 150 años del ferrocarril en España, Anaya-Fundación de los Ferrocarriles Españoles, 1998.

Ariño Ortiz, G., López De Castro García-Moreno, L., «Regulación del transporte», en Principios de Derecho Público Económico. Modelo de Estado, Gestión Pública, Regulación Económica, Ariño Ortiz (Dir.), Granada, Comares Ed., 2004.

Batten, David; Casti, John; Thord, Roland (ed.), Networks in action: Communication, economics and human knowledge. Springer Science & Business Media, 2012.

Bermejo Vera, J., “Empresas ferroviarias y agentes prestadores del transporte. El derecho de Acceso”, en Infraestructuras ferroviarias del tercer milenio, Montoro Chiner, M.J., Barcelona, Cedecs, 1999.

Carbonell Porras, E., “Infraestructuras de transporte terrestre y sector público estatal”, en Régimen jurídico del transporte terrestre: carreteras y ferrocarriles, Menéndez, P. (Dir.), tomo I, págs. 916-919, Ed. Aranzadi, 2014.

De Rus, G., Campos, J., Nombela, G., Economía del Transporte, Barcelona, Antoni Bosh, 2003.

De Rus, G., “Integración, competencia y regulación en las redes de transporte. Ekonomiaz: Revista vasca de economía, n.º 46, 2001.

García Cuadrado, A., “Notas sobre la teoría general de sistemas”, Revista General de Información y Documentación, vol. 5, n.º 1 (1995), Servicio Publicaciones UCM, Madrid.

García de Enterría, E., “El servicio público de los transporte urbanos”, RAP n.º 10 (1953).

García Martínez, E., “El sistema de transportes ante el nuevo modelo de Estado” en El Estado de las autonomías y el sistema de transportes, Madrid, IETC, 1982.

García Pérez, J., Régimen jurídico del transporte por ferrocarril, Marcial Pons, Madrid 1996.

Guillén Carames, J., “La ordenación territorial del sector ferroviario” en El Régimen Jurídico del Sector Ferroviario, J. Guillén (Dir.), Thomson Aranzadi, 2007.

Gutiérrez Puebla, J., “Redes, espacio y tiempo”, Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 1998, n.º 18: 65:86.

Koschatzky, Knut. “Fundamentos de la economía de redes: especial enfoque a la innovación”, Economía industrial, 2002, n.º 346.

López-Jurado, F.B., “Técnicas específicas de los servicios en red” en Derecho de la Regulación Económica, vol. I, Muñoz Machado, S.- Esteve Pardo, J. (Dir.), Madrid, Iustel, 2009.

Magdalena, J.A., Ferrocarril y competencias de las Comunidades Autónomas, Cálamo Ed., Barcelona, 2003.

Martín-Retortillo Baquer, L., “Transportes” en Derecho Administrativo Económico, vol. II, Martin-Retortillo Baquer, S., La Ley, Madrid, 1991.

Muñoz Machado, S. “Fundamentos e instrumentos jurídicos de la regulación económica” en Derecho de la Regulación Económica, vol. I, Muñoz Machado, S., Esteve Pardo, J. (Dir.), Madrid, Iustel, 2009.

Olmedo Gaya, A., El Nuevo Sistema Ferroviario y su Ordenación Jurídica, Aranzadi, 2000.

Quintana López, T., Casares Marcos, A., “Distribución de competencias en materia de transporte terrestre entre Estado, Comunidades Autónomas y Corporaciones Locales”, en Régimen jurídico del transporte terrestre: carreteras y ferrocarril, tomo I, Menéndez, P. (Dir.), Aranzadi, 2014.

Rivas Castillo, M.I.- Valcárcel Fernández, P., “Las infraestructuras del transporte terrestre (II): infraestructuras ferroviarias”, en Régimen jurídico del transporte terrestre: carreteras y ferrocarril, tomo I, Menéndez, P. (Dir.), Aranzadi, 2014.

Santamaría Pastor, J.A., Fundamentos de derecho administrativo, I, Centro de Estudios Ramón Aceres, 1991.

Solana Álvarez, J.A., Orero Giménez, A., “Economías sometidas a efectos de red”, Anuario Jurídico y Económico Escurialense, XLI (2008).

Tolivar Alas, L., “La distribución competencial en el marco del sector ferroviario” en La liberalización del ferrocarril en España. Una aproximación a la Ley 39/2003 del Sector Ferroviario, Magdalena J.A. (Coord.), Ed. Reus, Madrid, 2005.

Voigt, F., Economía de los sistemas de transporte, Fondo de Cultura Económica, Méjico, 1964.

Published

06-10-2016

How to Cite

Magdalena Anda, J. A. (2016). Rail network and rail transports. Their systemic nature and required coordination between Territorial Administrations. Revista De Estudios De La Administración Local Y Autonómica, (5), 56–70. https://doi.org/10.24965/reala.v0i5.10346