Considerations on the administrative procedure for providing jobs for civil servants
DOI:
https://doi.org/10.24965/reala.11444Keywords:
public function, civil servant, provisional affiliation, provision of jobs, statute, administrative career, contest, free designation, anti-formalist principle, principle of correctionAbstract
Objectives: The article aims to offer tools and reflection to managers and those responsible for these procedures so that they translate the analyzed jurisprudential principles into their ordinary work and thus facilitate competitive competition and legal security for participants in job provision systems. especially in free designation procedures. Methodology: A systematic presentation is made of the various legal and regulatory norms on the subject and the jurisprudence of both the Supreme Court and the Constitutional Court that has been consolidated around the administrative procedure and the strong prominence that has been given to the principles of rectifiable, proportionality and anti-formalist in relation to the participation of interested parties in them. It is based on the common administrative procedure and its impact on the position provision procedure and if it is possible to speak of a special administrative procedure. Results: Despite the jurisprudential development supporting the principle of remediation, managers continue to apply a rigid system of exclusions from the process that are often tacit without the knowledge of the interested parties. Conclusions: Legislative and regulatory measures are necessary that apply the principle of legal certainty to the participants in these procedures, especially those that offer greater flexibility in the evaluation to the Administration, such as the free designation procedure, because they are included in the principles of article 23.2 CE.
Downloads
References
Aliaga Rodríguez, R. (2020). El cese en los puestos de libre designación. Revista Española de Derecho Administrativo, (205), 285-322.
Cosculluela Montaner, L. (2022). Manual de Derecho Administrativo. Parte general I. Aranzadi La Ley.
Ferreira Fernández, A. X. (2002). La provisión de puestos de trabajo en la Administración General del Estado. INAP.
García-Trevijano Fos, J. A. (1967). Tratado de Derecho Administrativo (tomo III, vol. 1). Edersa.
Garrido Falla, F. (1958). La eficacia de los actos administrativos en la nueva Ley de Procedimiento. Revista de Administración Pública, (26), 207-229. https://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revista-de-administracion-publica/numero-26-mayoagosto-1958/la-eficacia-de-los-actos-administrativos-en-la-nueva-ley-de-procedimiento-3
González Ríos, I. (2018). La vis expansiva del concepto «procedimiento administrativo común» en nuestros días. Revista de Administración Pública, (207), 127-175. https://doi.org/10.18042/cepc/rap.207.06
Guillén-Caramés, J. y Fuentetaja Pastor, J. A. (2011). El principio de objetividad en la Función Pública (un análisis desde la jurisprudencia). Documentación Administrativa, (289), 151-182. https://doi.org/10.24965/da.v0i289.10073
Junceda Moreno, J. (2008). Los principios de proporcionalidad y prescriptibilidad sancionadores. Documentación Administrativa, (280-281), 119-131. https://doi.org/10.24965/da.v0i280-281.9604
López Menudo, F. (2003). Naturaleza y significación general de la Ley de régimen jurídico de las administraciones públicas y del procedimiento administrativo común. Revista Catalana de Dret Públic, (16), 19-35. https://revistes.eapc.gencat.cat/index.php/rcdp/article/view/1839
Martínez de Pisón Aparicio, I. (1995). Régimen jurídico de la función pública y derecho al cargo. Civitas.
Meilán Gil, J. L. (2017). El carácter estructural de la norma y el acto administrativo. Revista de la Facultad de Derecho de México, 67(268), 568-594. https://doi.org/10.22201/fder.24488933e.2017.268.61014
Míguez-Macho, L. (2013). El principio de objetividad en el procedimiento administrativo. Documentación Administrativa, (289), 99-127. https://doi.org/10.24965/da.v0i289.10071
Morell Ocaña, L. (1998). Curso de Derecho Administrativo. Tomo II. La actividad de las Administraciones públicas, su control administrativo y jurisdiccional. Aranzadi.
Palomar Olmeda, A. (2007). Ordenación de la actividad profesional. En M. Sánchez Morón (dir.), Comentarios a la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público (pp. 431-477). Lex Nova.
Parada Vázquez, J. R. y Fuentetaja Pastor, J. A. (2019). Derecho de la Función Pública. Civitas.
Parejo Alfonso, L. (2020). Lecciones de Derecho Administrativo (10.ª ed.). Tirant lo Blanch.
Prieto Álvarez, T. (2009). La encrucijada actual de las relaciones especiales de sujeción. Revista de Administración Pública, (178), 215-247. https://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revista-de-administracion-publica/numero-178-eneroabril-2009/la-encrucijada-actual-de-las-relaciones-especiales-de-sujecion-2
Serrano Guirado, E. (1953). El nombramiento y la toma de posesión de los funcionarios públicos. Revista de Administración Pública, (12), 161-184. https://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revista-de-administracion-publica/numero-12-septiembrediciembre-1953/el-nombramiento-y-la-toma-de-posesion-de-los-funcionarios-publicos-3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.