«Open-house» contracts: buying without tendering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24965/reala.i15.10911

Keywords:

Public contract, open-house contract, tendering, public procurement law

Abstract

German contracting authorities usually enter into «open-house» contracts in order to purchase pharmaceutics. These contracts are concluded with no competitive tendering procedure. Every economic operator fulfilling the requirements established by the contracting authority enters into an identical contract. The contracting authority does not designate an economic operator to whom contractual exclusivity is to be awarded, nor can it limit the number of participants. On the other hand, interested economic operators submit no tender, they only have to prove that they can meet the contracting authority´s needs. The German legal community has discussed over the years whether these contracts breach EU public procurement law. The CJEU has settled the debate, confirming that these contracts fall outside the scope of EU Directives because there is no contracting authority´s selection decision involved. This work discusses the emergence of «open-house» contracts in German law and the EU law approach thereto. See below a notion of «open-house» contracts tied to a specific legal regime, particularly regarding procedural aspects. Finally, there is a discussion on the status of «open-house» contracts within Spanish law.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Díez Sastre, Instituto de Derecho Local de la Universidad Autónoma de Madrid (España)

Profesora de Derecho Administrativo de la Universidad Autónoma de Madrid. Desde 2018 es directora del Instituto de Derecho Local de la misma Universidad y, desde 2011, codirige, junto a Jesús Colás Tenas, su Máster en Contratación Pública Local. Sus principales líneas de investigación se centran en el Derecho local, el Derecho de la contratación pública, la justicia administrativa y la metodología jurídica.

References

Bauer, C., Hunold, M., Hüschelrath, K., Jahn, R., Kotschedoff, M., Laitenberger, U., Lux, G., May, U., Walendzik, A., Wasem, J., Weegen, L. (2015). Rabattvertragsausschreibungen in der Generikaindustrie in Deutschland: Auswirkungen auf Marktstruktur, Anbietervielfalt und Wettbewerb. Nomos. https://doi.org/10.5771/9783845260655

Brackmann, R. (2014). Das «Open-House-Modell» – am Vergaberecht vorbei? NZBau, 2014(9), 529-530.

Csaki, A. (2018). Vorliegen einer Auswahlentscheidung bei öffentlichem Auftrag – «Open-House-Modell». NZBau 2018(10), 598-600.

Díez Sastre, S. (2020). La acción concertada como nueva forma de gestión de los servicios sanitarios. En A. Agulló Agüero (dir.) y E. Marco Peñas (coord.), Financiación de la sanidad: tributación, gestión, control del gasto y reparto constitucional del poder financiero (pp. 231-261). Tirant lo Blanch.

Díez Sastre, S. (2018a). La formación de conceptos en el Derecho público. Un estudio de metodología académica: definición, funciones y formación de los conceptos jurídicos. Marcial Pons.

Díez Sastre, S. (2018b). Los ejes de la reforma y la nueva sistemática de la LCSP: el régimen jurídico aplicable. En S. Díez Sastre (ed.), La nueva Ley de Contratos del Sector Público. Curso de actualización. Especial referencia a la contratación de las entidades locales (2.ª edición). Iuris Utilitas.

Díez Sastre, S. (2012). La tutela de los licitadores en la adjudicación de contratos públicos. Marcial Pons.

Dreher, M. (2019). Die Open-House-Verfahren. Entwicklung und Stand der vergaberechtsfreien Zulassungsverfahren. NZBau, 2019(5), 275-284.

Gabriel, M. (2019). Offenes Haus, geschlossene Tür: Der Vergaberechtsschutz bei Open-House-Verfahren vor dem Aus. NZBau, 2019(9), 568-570.

Gabriel, M. y Burholt, CH. (2017). First come first served? – Open-house Rabattverträge für «substitutionsschwache» Generika-Arzneimittel aus vergabe- und kartellrechtlicher Sicht. PharmR, 2017(8), 323-332.

García Álvarez, G. (2020). Regulación y compra pública de medicamentos. REDA, 205, 61-96.

Garrido Juncal, A. (2017). Las nuevas formas de gestión de los servicios sociales: elementos para un debate. Revista Catalana de Dret Pùblic, 55, 84-100. http://dx.doi.org/10.2436/rcdp.i55.2017.3007

Gaßner, M. (2016). Das Open-house-Urteil des EuGH – Ein Geschenk für kreativer Beschaffer [Anmerkung zu EuGH Urt. v. 2-6-2016 – C-410/14]. NZS, 2016(20), 767-770.

Gaßner, M. y Sauer, S. (2018). Open-House-Verträge und Biosimilars im Spannungsfeld unterschiedlicher Regulierungsmechanismen. PharmR, 2018(6) 288-295.

Gaßner, M. y Strömer, J. M. (2014). Mutiges Querdenken oder Abschied von der klassischen Subsumtion? – Der «Open-house» – Beschluss der OLG Düsseldorf vom 13. August 2014 – VII – Verg 13/14. NZS, 2014(21), 811-815.

Gimeno Feliu, J. M. (2020a). Las fronteras del contrato público. Depuración conceptual de los negocios jurídicos excluidos desde la perspectiva funcional del Derecho europeo. REDA, 205, 19-60.

Gimeno Feliu, J. M. (2 de diciembre de 2020b). Las fronteras del contrato público: el caso de la adquisición de medicamentos. OBCP. www.obcp.es

Gimeno Feliu, J. M. (2018). La colaboración público-privada en el ámbito de los servicios sociales y sanitarios dirigidos a las personas. Condicionantes europeos y constitucionales. Revista Aragonesa de Administración Pública, 52, 12-65.

Gimeno Feliu, J. M. y García Álvarez, G. (2020). Compra pública de medicamentos y servicios de innovación y tecnología sanitaria: eficiencia y creación de valor. Aranzadi.

Hansen, K. y Heilig, C. (2017). Beschaffung von Arzneimitteln durch die Krankenkassen im vergaberechtsfreien Zulassungsverfahren. NZS, 2017(8), 290-296.

Jaramillo Villacís, A. L. (15 de junio de 2020). Compra pública pre-comercial: ¿qué abarcan los servicios de I+D? OBCP. www.obcp.es

Käser, B. (2018). Open-House-Verträge – sog. Zulassungsverfahren. En A. Dageförde, Handbuch für den Fachanwalt für Vergaberecht. Bundesanzeiger Verlag. http://www.reguvis.de

Kimmig, B. (2017). Der Open-House-Vertrag vor dem EuGH. Bucerius Law Journal, 2017(1), 30-36. https://law-journal.de/archiv/jahrgang-2017/heft-1/open-house/

Malaviya, N. (2009). Verteilungsentscheidungen und Verteilungsverfahren. Zur staatlichen Güterverteilung in Konkurrenzsituationen. Mohr Siebeck.

Neun, A. (2016). Vergaberechtsfreiheit des «Open-House-Modells». NZBau, 2016(11), 681-684.

Portner, D. y Rechten, S. (2017). Das Open-House-Modell – Möglichkeiten für eine praxisgerechte Verfahrensausgestaltung. NZBau, 2017(10), 587-592.

Schumm, M. y Klumb, V. (2020). Vergabe- und EU-Beihilfenrecht. En H. Schmidt (ed.), COVID-19 Rechtsfragen zur Corona-Krise (pp. 38-42). C. H. Beck.

Velasco Caballero, F. (2020). Administraciones públicas y Derechos administrativos. Marcial Pons.

Vilalta Reixach, M. (2018). Los convenios administrativos a la luz de la nueva Ley de Contratos del Sector Público. En J. M.ª Gimeno Feliú (dir.), Estudio Sistemático de la Ley de Contratos del Sector Público. Aranzadi, 325-267.

Wollenschläger, F. (2010). Verteilungsverfahren. Die Staatliche Verteilung knapper Güter: Verfassungs- und unionsrechtlicher Rahmen, Verfahren im Fachrecht, bereichsspezifische verwaltungsrechtliche Typen- und Systembildung. Mohr Siebeck.

Published

15-04-2021

How to Cite

Díez Sastre, S. (2021). «Open-house» contracts: buying without tendering. Revista De Estudios De La Administración Local Y Autonómica, (15), 5–23. https://doi.org/10.24965/reala.i15.10911