New bureaucratic barriers: defensive digital Administration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24965/da.11200

Keywords:

defensive bureaucracy, risk perception, liability, digital transition, behavioural public administration

Abstract

This paper draws attention to a phenomenon that has not yet received enough attention in Spain: the so-called defensive bureaucracy, very well known in other countries instead. Through a methodology based on a lege data analysis and literature and jurisprudence review, the paper presents different hints of defensive self-protection routines in the Spanish Administration, with various comparative precedents. It also analyses how digitalisation fosters new strongholds of entrenchment vis-à-vis the citizenry. The perspective is essentially juridical, although it concludes that tackling the maladministration symptom of a defensive public sector requires interdisciplinary approaches. It concludes that it is essential to take into account public employees’ perceptions, motivation and public service culture. Alongside this, strictly legal issues, especially those related to the public system’s tolerance to non-intentional error, play a decisive role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandra Boto Álvarez, Universidad de Oviedo (España – Spain)

Profesora Titular de Universidad de Derecho Administrativo, es autora de cuatro monografías científicas y de múltiples artículos publicados en revistas de impacto, tanto en España como en el extranjero. Sus campos de especialización son la organización administrativa y el Derecho público comparado. En materia de empleo en el sector público y digitalización ha trabajado previamente sobre el impacto de las TIC en el control empresarial.

References

Albertini, C. (2022, 3 de enero). Il funzionario pubblico e la «paura della firma». L’art. 28 della Costituzione, la posizione della Corte dei Conti e le novità del Decreto Semplificazioni 2021. Altalex. Wolters Kluwer. https://www.altalex.com/documents/news/2022/01/03/il-funzionario-pubblico-e-la-paura-della-firma#p2

Arenilla Sáez, M. (2021). La Administración digital. Instituto Nacional de Administración Pública – INAP.

Armenante, F. (2022). I nuovi modelli dell’organizzazione e dell’azione amministrativa (2.ª ed.). Giappichelli.

Artinger, F. M., Artinger, S. y Gigerenzer, G. (2019). C. Y. A.: frequency and causes of defensive decisions in public administration. Business Research, (12), 9-25. https://doi.org/10.1007/s40685-018-0074-2

Auby, J. M., Auby, J. B., Didier, J. P. y Taillefait, A. (2012). Droit de la fonction publique (7.ª ed.). Dalloz.

Baena del Alcázar, M. (2000). Curso de Ciencia de la Administración (4.º ed.). Tecnos.

Battaglia, A., Battini, S., Blasini, A., Bontempi, V., Chiti, M. P., Decarolis, F., Mento, S., Pincini, A., Pirri Valentini, A. y Sabato, G. (2021). «Burocrazia difensiva»: cause, indicatori e ridemi. Rivista trimestrale di diritto pubblico, (4), 1295-1316.

Barbot, J. y Fillion, E. (2006). La « médecine défensive »: critique d’un concept à succès. Sciences sociales et santé, 24(2), 5-33. https://doi.org/10.3406/sosan.2006.1677

Barrero Rodríguez, C. (2017). Las causas de inadmisión de las solicitudes de acceso a la información; en particular, la doctrina de las autoridades independientes. Revista General de Derecho Administrativo, 46. https://www.iustel.com//v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=419188

Barrio Andrés, M. (dir.) (2019). El derecho de los robots (2.ª ed.). Wolters Kluwer.

Battini, S. y Decarolis, F. (2019). L’Amministrazione si difende. Rivista trimestrale di diritto pubblico, (1), 293-319.

Battini, S. (2022, 16 de diciembre). The Transformation of Civil Service in Italy [ponencia]. La Pubblica Amministrazione nel nuovo millennio, Incontro di studio a tre anni dalla nascita di CERIDAP CRC e Rivista Interdisciplinare sul Diritto delle Amministrazioni Pubbliche, Università di Milano.

Baudel, M. (2022). La santé mentale des agents publics face à l’intérêt du service. Revue française des affaires sociales, (4), 61-75. https://doi.org/10.3917/rfas.224.0061

Belrhali, H. (2022). Le préjudice moral des personnes publiques. Les Cahiers Portalis, (9), 39-55. https://doi.org/10.3917/capo.009.0039

Betetos Agrelo, N. (2022, 25 de noviembre). El blindaje judicial de decisiones administrativas informales [comunicación]. XVIII Seminario de Teoría y Método (STEM), Universidad de Lleida.

Bonelli, M. y Erede, M. (2023, 9 de febrero). Whistleblowing, molto rumore per nulla. Ecco la differenza fra noi e USA. Econopoly – Res publica. https://www.econopoly.ilsole24ore.com/2023/02/09/whistleblowing-direttiva-recepimento-2/?refresh_ce=1

Bordier, D. (2008). La faute personnelle, l’agent public et les finances publiques. Actualité juridique. Droit administratif, (42), 2319-2326.

Boto Álvarez, A. (2015). Modelos organizativos y corrupción contractual en Italia. El Cronista del Estado Social y Democrático de Derecho, 52, 48-55.

Boto Álvarez, A. (2019). En pos de la confianza: derecho al error y derecho al control. Revista General de Derecho Administrativo, (50). https://www.iustel.com/v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=421114

Boto Álvarez, A. (2022). Whistleblowing como contrapoder, también en el sector público francés. Revista General de Derecho Administrativo, (60). https://www.iustel.com/v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=424888

Bottino, G. (2020). La burocrazia difensiva e le responsabilità degli amministratori e dei dipendenti pubblici. Analisi Giuridica dell’Economia, (1), 117-146. https://doi.org/10.1433/98447

Bottino, G. (2022). Il conflitto tra il legislatore e la giurisprudenza come causa della «burocrazia difensiva»: la responsabilità penale per «abuso d’ufficio» come paradigma. Il lavoro nelle pubbliche amministrazioni, (2), 241-274.

Bueno Armijo, A. (2022, 25 de noviembre). La «burocracia defensiva» [ponencia de teoría]. XVIII Seminario de Teoría y Método (STEM), Universidad de Lleida.

Bustillo Bolado, R. O. (2012). La desviación de poder en el derecho comunitario y en el Convenio Europeo de Derechos Humanos. Revista de Administración pública, (188), 65-97. https://recyt.fecyt.es/index.php/RAP/article/view/40499

Cafagno, M. (2020). Risorse decisionali e amministrazione difensiva. Il caso delle procedure contrattuali. Diritto amministrativo, (1), 35-96.

Campos Acuña, C. (2017). Derecho penal y empleo público. En F. J. Bauzá Martorell (dir.), Derecho administrativo y derecho penal: reconstrucción de los límites (pp. 281-310). Bosch: Wolters Kluwer.

Canale, A. (2021, 2 de julio). Responsabilità amministrativa e paura della firma [ponencia]. Pubblica amministrazione e impiego pubblico: prospettive di riforma nel quadro delle iniziative di ripresa del paese, Corte dei Conti e Provincia Autonoma di Trento.

Carlino, G. (2023, 9 de febrero). Cerimonia di inaugurazione dell’anno giudiziario 2023 [discurso del Presidente del Tribunal de Cuentas]. Corte dei Conti. https://www.corteconti.it/Download?id=28e9fdb0-915b-457d-a49d-d68f835c6401

Casetta, E., Fracchia, F. (a cura di) (2022). Compendio di diritto amministrativo (22.ª ed.). Giuffrè Francis Lefrevre.

Cassese, S. (2019). Che cosa resta dell’Amministrazione pubblica? Rivista trimestrale di diritto pubblico, (1), 1-11. https://www.irpa.eu/articolo/che-cosa-resta-dellamministrazione-pubblica/

Castaño Pérez, A. M. (2019). Organizational justice and its relationship with human resources processes in Public Administrations: managerial competencies and job performance [tesis doctoral no publicada]. Universidad de Oviedo. Facultad de Psicología.

Castaño Pérez, A. M. (2021). Desarrollo de un catálogo de competencias para el personal directivo español. Instituto Nacional de Administración Pública – INAP.

Castillo Blanco, F. A. (2018). El cumplimiento de la integridad pública: el sistema de infracciones y sanciones para prevenir la irregularidad y la falta de responsabilidad. En J. Ponce Solé (coord.), Empleo público, derecho a una buena administración e integridad (pp. 233-288). Tirant lo Blanch.

Castillo Blanco, F. A. (2022, 20 de septiembre). Criterios jurisprudenciales sobre la inadmisión por necesidad de reelaboración de la información: entre el abuso y las limitaciones torticeras a este derecho. Acal:. https://www.acalsl.com/blog/2022/09/inadmision-por-necesidad-de-reelaboracion-de-la-informacion

Catalá, R. y Cortés, O. (2020). Administración 2030: una visión transformadora. Propuestas para la próxima década. PWC-Esade. https://www.pwc.es/es/publicaciones/sector-publico/assets/observatorio-pwc-esade-administracion-2030.pdf

Cerrillo i Martínez, A. (2019). El impacto de la inteligencia artificial en el derecho administrativo ¿nuevos conceptos para nuevas realidades técnicas? Revista General de Derecho Administrativo, (50). https://iustel.com/v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=421172

Chaves García, J. R. (2018). La desviación de poder: modelo para rearmar. Consultor de los ayuntamientos y de los juzgados, (4), 127-138.

Chaves García, J. R. (2020, 10 de julio). La cita previa ante la Administración: un virus jurídico que se extiende. DelaJusticia.com. https://delajusticia.com/2020/07/10/la-cita-previa-ante-la-administracion-un-virus-juridico-que-se-extiende/

Chinchilla Marín, C. (1999). La desviación de poder (2.ª ed.). Civitas.

Colmeiro, M. (1865). Derecho administrativo español (3.ª ed.). Imprenta de José Rodríguez.

COMISIÓN EUROPEA (2022, 28 de septiembre). Propuesta de Directiva del Parlamento Europeo y del Consejo relativa a la adaptación de las normas de responsabilidad civil extracontractual a la inteligencia artificial (Directiva sobre responsabilidad en materia de IA). COM(2022)496 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=CELEX:52022PC0496

Connelly, J. M. (2013). The ways in which new public management ideas impact upon the administrative culture of «street-level» bureaucrats and professionals working within Irish social policy [tesis doctoral no publicada]. University College Cork. Disponible en: https://cora.ucc.ie/handle/10468/1423

CONSEIL D’ÉTAT (2005). Responsabilité et socialisation du risque – Rapport public 2005. La Documentation Française. https://www.conseil-etat.fr/publications-colloques/etudes/responsabilite-et-socialisation-du-risque-rapport-public-2005

CONSEIL D’ÉTAT (2018). La prise en compte du risque dans la décision publique: pour une action publique plus audacieuse [Étude adoptée par l’assemblée générale plénière le 26 avril 2018]. https://www.conseil-etat.fr/publications-colloques/etudes/la-prise-en-compte-du-risque-dans-la-decision-publique

Corso, G. (2017). Manuale di diritto amministrativo (8.ª ed.). Giappichelli.

Crespo González, J. (2021). ¿Debe la alta función pública parecerse a la sociedad? Algunas enseñanzas de la reforma de la alta función pública en Francia. Documentación Administrativa, (8), 9-24. https://doi.org/10.24965/da.i8.11022

Criado Grande, J. I. (2021). Inteligencia artificial (y Administración pública). Eunomía. Revista en cultura de la legalidad, (20), 348-372. https://doi.org/10.20318/eunomia.2021.6097

Crozier, M. (1963). Le Phénomène bureaucratique. Le Seuil.

Cruz-Valiño, A. B. (2021). Medicina defensiva y derechos fundamentales. Derecho y Salud, 31(extra), 159-167. https://www.ajs.es/es/index-revista-derecho-y-salud/volumen-31-extraordinario-2021/medicina-defensiva-y-derechos

CTBG (2020). Memoria de actividades del año 2019. https://www.consejodetransparencia.es/ct_Home/Actividad/memorias_planes/memoria2019.html

Damarey, S. (2022). Réforme de la responsabilité des gestionnaires publics: les dés son jétés. Actualité juridique. Droit administratif, (16), 920-925.

Dapena Gómez, M. (2021). Administración digital y necesidad de renovar la función pública. En C. Ramió (coord.), Repensando la Administración digital y la innovación pública (pp. 281-296). Instituto Nacional de Administración Pública – INAP.

De Bèze, M. O. (2007). Pour une théorie générale de la peur dans l’administration. La revue administrative, (357), 268-270. http://www.jstor.org/stable/41941802

Degoffe, M. (2020). Droit administratif. Ellipses.

De la Quadra-Salcedo, T. (2018). Retos, riesgos y oportunidades de la sociedad digital. En M. Barrio Andrés y J. Torregorsa Vázquez (coord.), Sociedad digital y derecho (pp. 21-85). BOE.

De Larra, M. J. (firmando como el Bachiller don Juan Pérez de Munguía) (1833). Vuelva usted mañana. El Pobrecito Hablador: revista satírica de costumbres, (11) [facsímil]. Disponible en: https://www.cervantesvirtual.com/obra/el-pobrecito-hablador-revista-satirica-de-costumbres--5/

De Mot, J. y Faure, M. (2014). Public authority liability and the chilling effect. Tort Law, (22), 120-133. Disponible en: https://ssrn.com/abstract=3371819

Draghi, M. (2021, 19 de febrero). Cerimonia di inaugurazione dell’anno giudiziario 2021 [discurso del Presidente del Consejo de Ministros]. Corte dei Conti. https://www.youtube.com/watch?v=idNwwP-HOwY

Elshoud, S. (2017). La responsabilité médicale applicable aux praticiens exerçant en établissements de santé publics (ou hôpitaux publics). En S. Elshoud, Fiches de Droit de la santé et de droit médical (pp. 92-98). Ellipses.

Feliziani, C. (2019). Quanto costa non decidere? A proposito delle conseguenze delle mancate o tardive decisioni della pubblica amministrazione. Il diritto dell’economia, (1/2019), 155-192.

Ferlazzo, E. (2022). La bureaucratie: hydre de l’État ? Action publique. Recherche et pratiques, 15(3), 16-27. https://www.economie.gouv.fr/files/files/directions_services/igpde-editions-publications/revueAPRP/APRP%20n%C2%B015/APRP_15_003_Etude1.pdf?v=1674025306

Fernández Ramos, S. y Pérez Monguió, J. M. (2022). Transparencia y buen gobierno. Revista General de Derecho Administrativo, (59). https://www.iustel.com//v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=424641

Fernández Salmerón, M. y Sierra Rodríguez, J. (2019). Inadmisión y necesidad de reelaboración ante el derecho de acceso a la información pública. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica, (11), 56-74. https://doi.org/10.24965/reala.v0i11.10581

Frattini, F. (2022, 22 de febrero). Un’amministrazione con troppe paure [discurso del Presidente del Consejo de Estado]. Insediamento del Presidente Frattini e Relazione sull’attività della Giustizia Amministrativa 2021, Consiglio di Stato https://www.youtube.com/watch?v=g2Fyvk_M2bA

Frese, M. y Keith, N. (2015). Action Errors, Error Management, and Learning in Organizations. Annual Review of Psychology, 66(1), 661-687. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010814-015205

Galetta, D. U. (2020). Digital transition of public Administration in Italy and the right to a good administration: problems and prospects, also in the perspective of the implementation of the National Recovery and Resilience Plan. European Review of Digital Administration & Law, 3(1).

Gallego Anabitarte, A. (2001). Conceptos y principios fundamentales del derecho de organización. Marcial Pons.

Gallone, G. (2023). Riserva di umanità e funzioni amministrative. Cedam-Wolters Kluwer.

Gaudemet, Y. (2020). Droit administratif (23.ª ed.). LGDJ-Lextenso.

Gigerenzer, G. (2014). Risk savvy: How to make good decisions. Viking.

Gómez Fernández, D. (2022, 8 de octubre). La cita previa obligatoria en las Administraciones públicas. Es de justicia. https://www.derechoadministrativoyurbanismo.es/post/la-cita-previa-obligatoria-en-las-administraciones-pC3%BAblicas

Gómez Obregón, J. (2002, 16 de julio). La chanchullopedia. Blog de Jaime Gómez Obregón. https://jaime.gomezobregon.com/la-chanchullopedia

Gracia, F., Peiró, J. M. y Mañas, M. A. (2007). El contrato psicológico en la Administración pública: derechos y obligaciones del empleado público desde su propia perspectiva. Revista de psicología del trabajo y las organizaciones, 23(3), 389-418. https://journals.copmadrid.org/jwop/art/8065d07da4a77621450aa84fee5656d9

Grocq, T. (2020). La médecine défensive: perceptions et vécus par les médecins généralistes français, une étude qualitative en focus group [tesis doctoral]. Université de Bourdeax. Disponible en: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-02531693/document

HAUTE AUTORITÉ DE SANTÉ (2013). Patient et professionnels de santé: décider ensemble. Concept, aides destinées aux patients et impact de la « décision médicale partagée ». Haute Autorité de Santé – HAS. https://www.has-sante.fr/upload/docs/application/pdf/2013-10/12iex04_decision_medicale_partagee_mel_vd.pdf

Heirbaut, I. (2019). El empleado público frente a la máquina: ¿Está afectando la digitalización al bienestar de los empleados públicos? Revista general de Derecho del Trabajo y la Seguridad Social, (54). https://www.iustel.com/v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=422037

Hood, C. (2011). The Blame Game: Spin, Bureaucracy, and Self-Preservation in Government. Princeton University Press.

Hukkinen, J. I., Eronen, J. T., Janasik, N., Järvensivu, P. y Kaaronen, R. O. (2022). Coping with policy errors in an era of chronic socio-environmental crises. Ecological Economics, (199), article 107489. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2022.107489

Huergo Lora, A. (2020). Una aproximación a los algoritmos desde el Derecho Administrativo. En G. M. Díaz González (coord.) y A. Huergo Lora (dir.), La regulación de los algoritmos (pp. 23-87). Thomson Reuters-Aranzadi.

Isett, K. R., Head, B. W. y VanLandingham, G. (2015). Caveat Emptor: What Do We Know about Public Administration Evidence and How Do We Know It? Public Administration Review, 76(1), 20-23. https://doi.org/10.1111/puar.12467

Kersten, J. (2022, 23 de junio). Wir müssen alle unser Leben ändern: Recht, Psychologie, Krise. Verfassungsblog. https://verfassungsblog.de/wir-mussen-alle-unser-leben-andern/

La Rosa, G. (2021). La «paura della firma» e la pillola avvelenata del d.l. Semplificazioni 2020: prime considerazioni sui nuovi confini della responsabilità amministrativa. Dirittifondamentali.it, (3/2021). https://dirittifondamentali.it/2021/09/29/la-paura-della-firma-e-la-pillola-avvelenata-nel-d-l-semplificazioni-2020-prime-considerazioni-sui-nuovi-confini-della-responsabilita-amministrativa/

Legendre, P. (1975). Ouverture. Revue historique de droit français et étranger, (IV), 2-11 (monográfico titulado La bureaucratie et le droit).

Lifante Vidal, I. (2020). ¿Qué exige el principio de responsabilidad en el ámbito de la Administración pública? Documentación Administrativa, (7), 33-48. https://doi.org/10.24965/da.i7.10890

López Benítez, M. (2018). Desviación de poder y prevaricación administrativa: diferencias y entrecruzamientos. Documentación Administrativa, (5), 166-178. https://doi.org/10.24965/da.v0i5.10619

Lorphelin-Martel, H. (2014). Le risque juridique et les internes de médecine générale en Haute-Normandie: vers la pratique d’une médecine défensive dès la formation médicale? [tesis doctoral]. U. F. R. de Medecine-Pharmacie De Rouen. Disponible en: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01079659/document

Mapelli Marchena, C. (2021). Experiencias comparadas para abordar procesos de cambio en el empleo público. En J. Cantero Martínez (coord.), Continuidad versus transformación ¿qué función pública necesita España? (pp. 37-62). Instituto Nacional de Administración Pública – INAP.

Martín Delgado, I. (2022). Automation, Artificial Intelligence and sound administration. A few insights in the light of the Spanish legal system. European Review of Digital Administration & Law, 3(1).

Marx-Fleck, S., Junker, N. M., Artinger, F. y van Dick, R. (2021). Defensive decision-making: Operationalization and the relevance of psychological safety and job insecurity from a conservation of resources perspective. Journal of Occupational and Organizational Psychology, (94), 616-644. https://doi.org/10.1111/joop.12353

Mayntz, R. (1963). Soziologie der Organisation. Rowohlt.

Meloni, G. (2022, 24 de noviembre). La paura della firma inchioda la nazione [discurso de la Presidenta del Consejo de Ministros]. XXXIX Assemblea dell’Associazione dei Comuni Italiani, Bergamo. https://www.youtube.com/watch?v=ojbXRZ5aQsQ

Menéndez Sebastián, E. M. (en prensa). From bureaucracy to artificial intelligence: the tension between efficiency and assurance. Cedam-Wolters Kluwer.

Menéndez Sebastián, E. M. y Boto Álvarez, A. (en prensa). El fronterizo régimen jurídico del empleo en el sector público: la importancia de la taxonomía administrativa de las formas organizativas y prestacionales. En P. Menéndez Sebastián e I. González del Rey Rodríguez (coord.), Las transformaciones de la legislación laboral contemporánea y el nuevo estatuto del trabajo.

Menéndez Sebastián, E. M. y Ballina Díaz, J. (2022). Sostenibilidad social y ciudadanía administrativa digital. Reus-Centro de Finanzas Responsables y Sostenibles.

Merton, R. K. (1949). Social Theory and Social Structure. Free Press.

Nogueira López, A. (2020). Vulnerabilidad administrativa. Los obstáculos administrativos en el acceso a los programas de vivienda. En N. Paleo Mosquera (coord.), Políticas y derecho a la vivienda: gente sin casa y casas sin gente (pp. 213-244). Tirant lo Blanch.

OECD (2018). Behavioural Insights for Public Integrity: Harnessing the Human Factor to Counter Corruption [OECD Public Governance Reviews]. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264297067-en

Orofino, A. G. y Orofino, R. G. (2005). L’automazione amministrativa: imputazione e responsabilità. Giornale di diritto amministrativo, (12), 1300-1312.

Panebianco, A. (1995). Las burocracias públicas. En G. Pasquino (comp.), Manual de Ciencia Política (pp. 365-410). Alianza Editorial.

Parejo Alfonso, L. (2009). Organización y poder de organización. Las potestades organizatoria y reglamentaria del complejo orgánico-funcional Gobierno y Administración. Iustel.

Pauthe, M. (2018). Les récentes évolutions de la protection fonctionnelle du fonctionnaire. Revue française d’administration publique, (2), 371-386. https://doi.org/10.3917/rfap.166.0371

Pérez Moreno, A. (2013). El renacimiento de la desviación de poder. Revista andaluza de Administración pública, (86), 195-223. https://doi.org/10.46735/raap.n86.1012

Perrin, A. y Vidal-Naquet, A. (2018). Quel droit à l’erreur ?. Actualité Juridique. Droit Administratif, (32), 1837-1849.

Plessix, B. (2018). Le droit à l’erreur et le droit au contrôle. Revue française de droit administratif, (5), 847-855.

Ponce Solé, J. (2022a). Digital Nudging, Artificial Intelligence and Manipulation: the Law’s Response to the Challenge of Dark Patterns, Hypernudges and the Right to Good Administration. European Review of Digital Administration & Law, 3(1).

Ponce Solé, J. (2022b). Ciencias del comportamiento y acicates. Logros, críticas y desarrollos futuros. En J. Ponce Solé (coord.), Acicates (nudges), buen gobierno y buena administración. Aportaciones de las ciencias conductuales, nudging y sectores público y privado (pp. 29-44). Marcial Pons. https://doi.org/10.2307/j.ctv2zp4w7s.11

Ponce Solé, J. (2019). Inteligencia artificial, derecho administrativo y reserva de humanidad: algoritmos y procedimiento administrativo debido tecnológico. Revista General de Derecho Administrativo, (50). https://iustel.com/v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=421176

Ramajoli, M. (2022). Il procedimento amministrativo. En G. della Cananea, M. Dugato, B. Marchetti, A. Police y M. Ramajoli, Manuale di diritto amministrativo (pp. 267-321). Giappichelli.

Ramió, C. (2020). Burocracia. En B. Pendás García (ed.), Enciclopedia de las Ciencias Morales y Políticas para el siglo XXI (pp. 107-109). Real Academia de Ciencias Morales y Políticas – BOE.

Ramió, C. (2019). Inteligencia artificial y administración pública: Robots y humanos compartiendo el servicio público. Catarata.

Ranchordas, S. (2020, 11 de marzo). Automation of Public Services and Digital Exclusion. Blog of the International Journal of Constitutional Law. http://www.iconnectblog.com/automation-of-public-services-and-digital-exclusion/

Rebollo Puig, M. (2019). El control de la Administración por la jurisdicción penal. Revista vasca de Administración pública, (115), 151-190. https://doi.org/10.47623/ivap-rvap.115.2019.04

Ribes, D. (2014). Le nouveau principe « silence vaut acceptation ». Actualité juridique. Droit administratif, (7), 389-394.

Rivero Ortega, R. (2020). Responsabilidad personal de autoridades y empleados públicos. El antídoto de la arbitrariedad. Iustel.

Ross, M. (firmando como Bureaucrat X) (1977). Cover your ass! Or, How to survive in a government bureaucracy. Hurtig.

Ruiz, É. (2022). Le fonctionnaire, au coeur de la bureaucratie ? Action publique. Recherche et pratiques, 15(3), 28-38. https://www.economie.gouv.fr/files/files/directions_services/igpde-editions-publications/revueAPRP/APRP%20n%C2%B015/APRP_15_004_Etude2.pdf?v=1674025306

Ruíz Ceniceros, M. (2022). La cita previa y el derecho al plazo. Revista de Administración pública, (219), 251-272. https://doi.org/10.18042/cepc/rap.219.10

Sánchez Morón, M. (2022). La situación de la función pública en España. La reforma postergada. Cuadernos del Círculo Cívico de Opinión, (33), 11-32. https://www.circulocivicodeopinion.es/wp-content/uploads/2022/10/CUADERNOS-33.pdf

Sauvé, J. M. y Eustache, S. (2014, 6 de junio). Osez le risque [discurso de conclusión]. Colloque organisé par l’École nationale d’administration, l’École de guerre et l’École des hautes études commerciales. https://www.conseil-etat.fr/publications-colloques/discours-et-interventions/osez-le-risque

Schäfer, F.-S., Hirsch, B. y Nitzl, C. (2022). The effects of public service motivation, risk propensity and risk perception on defensive decision-making in public administrations. Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, 35(2), 244-263. https://doi.org/10.1108/JPBAFM-04-2022-0060

SECRETARÍA DE ESTADO DE HACIENDA-CONSEJO PARA LA DEFENSA DEL CONTRIBUYENTE (2022). Propuesta 3/2022 sobre la incorporación del derecho al error al ordenamiento tributario español. Ministerio de Hacienda y Función Pública. Disponible en: https://www.hacienda.gob.es/Documentacion/Publico/GabSEHacienda/CDC/Propuestas%20e%20informes/2022-3-Propuesta-DerechoalError.pdf

Selznick, P. (1949). TVA and the Grass Roots; A Study in the Sociology of Formal Organization. University of California Press.

Staw, B. M., Sandelands, L. E. y Dutton, J. E. (1981). Threat Rigidity effects in organizational behavior: a multilevel analysis. Administrative Science Quarterly, 26(4), 501-524. https://doi.org/10.2307/2392337

Sunstein, C. R. (2020). Behavioral Science and Public Policy. Elements in Public Economics. Cambridge University Press.

Taccogna, G. (2014). La disciplina dell’organizzazione amministrativa. Cedam.

Tancredi, L. R. y Barondess, J. A. (1978). The problem of defensive medicine. Science, 200(4344), 879-882. https://doi.org/10.1126/science.644329

Tramontano, L. (2022) Pubblico impiego. Il lavoro alle dipendenze della pubblica amministrazione. Maggioli.

Vandenabeele, W. y Schott, C. (2020). Public service motivation in public administrations. En Oxford Research Encyclopedia of Politics. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228637.013.1401

Van Maanen, J. (1973). Working the Streets: A Developmental View of Police Behavior [Working Paper, 681-73]. Massachusetts Institute of Technology, Sloan School of Management. http://hdl.handle.net/1721.1/1873

Velasco Caballero, F. (2022, 25 de noviembre). Psicología y derecho administrativo [ponencia de metodología]. XVIII Seminario de Teoría y Método (STEM), Universidad de Lleida.

Vestri, G. (2021). La inteligencia artificial ante el desafío de la transparencia algorítmica. Una aproximación desde la perspectiva jurídico-administrativa. Revista aragonesa de Administración pública, (56), 368-398.

Wynen, J., Kleizen, B., Verhoest, K., Laegreid, P. y Rolland, V. (2020). Just keep silent… Defensive silence as a reaction to successive structural reforms. Public Management Review, 22(4), 498-526. https://doi.org/10.1080/14719037.2019.1588358

Yang, Y., Secchi, D. y Homberg, F. (2022). Organizational structure and organizational learning: the moderating role of organizational defensive routines. Journal of General Management, 47(4), 259-270. https://doi.org/10.1177/03063070211038922

Yang, Y., Secchi, D. y Homberg, F. (2018). Are organisational defensive routines harmful to the relationship between personality and organisational learning? Journal of Business Research, (85), 155-164. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.12.036

Published

26-06-2023

How to Cite

Boto Álvarez, A. (2023). New bureaucratic barriers: defensive digital Administration. Documentación Administrativa, (10), 40–58. https://doi.org/10.24965/da.11200