Service inspection in the public universities of Andalusia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24965/da.11425

Keywords:

university, inspection, services, Andalusia, legislation

Abstract

Objectives: analyze the degree of implementation of the inspection model designed by the Organic Law of the University System (LOSU) in the public university system of Andalusia. Methodology: a comparative case study is carried out, applying a common evaluation framework focused on two variables, the personnel structure of the inspection services and the degree of development of the inspection functions. Results: a predominance of personnel structures configured according to pre-LOSU regulations is evident, although almost all universities achieve sufficiency in terms of the competencies deployed by their inspections, within the established framework. Conclusions: from a functional point of view, with one exception, the universities are in a position to put the new inspection unit into operation; on the other hand, at the organizational level, a reorganization of human resources that helps to professionalize the inspection function is still pending.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier García Menéndez, Universidad Pablo de Olavide. Área de Formación e Innovación (España – Spain)

Funcionario de carrera de la Escala Superior de Técnicos de Administración de la Universidad Pablo de Olavide, donde desempeña el puesto de director del Área de Formación e Innovación. Graduado en Derecho (UNED), licenciado en Documentación (UOC), licenciado en Filología (Universidad de Oviedo) y máster en Dirección Pública y Liderazgo Institucional (Universidad de Vigo).

References

Chozas Alonso, J. M. y Asensio Muñoz, I. (2015). La evaluación de la actividad docente en la Universidad Complutense de Madrid. El papel del servicio de inspección. En M. T. Ramiro Sánchez, T. Ramiro-Sánchez y M. P. Bermúdez Sánchez (coords.), FECIES 2015 (pp. 262-268). Asociación Española de Psicología Conductual.

Della Porta, D. (2013). Análisis comparativo: la investigación basada en casos frente a la investigación basada en variables. En D. Della Porta y M. Keating (coords.), Enfoques y metodologías de las ciencias sociales: una perspectiva pluralista (pp. 211-236). Akal.

Falcón Armas, A. (2014). La motivación en el desempeño de las funciones inspectoras: el servicio de inspección en la Universidad. Avances en Supervisión Educativa, (21). https://doi.org/10.23824/ase.v0i21.87

Fernández Ramos, S. (2023). La nueva Inspección de Servicios de las Universidades públicas. Impulso del principio de integridad. Actualidad Administrativa, (9).

Flyvbjerg, B. y Casado, M. T. (2004). Cinco malentendidos acerca de la investigación mediante los estudios de caso. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (106), 33-62. http://dx.doi.org/10.2307/40184584

Galicia Mangas, F. J. (2016). La inspección de educación: régimen jurídico. Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deporte.

Gómez Otero, C. A. (2000). El servicio de inspección en la Universidad y la transferencia de competencias a la administración autonómica. Dereito: Revista Xuridica da Universidade de Santiago de Compostela, 9(2), 273-299. http://hdl.handle.net/10347/7727

Martín Pérez, S. (2018). Inspección universitaria: ¿noticia o necesidad? Supervisión 21: Revista de Educación e Inspección, (50). https://usie.es/supervision21/index.php/Sp21/article/view/340

Ortega-Riejos, F. A. y Piedra-Sánchez, R. (2015). La aportación de la Inspección de Servicios Docentes en la evaluación de la actividad docente en la Universidad de Sevilla. En M. T. Ramiro Sánchez, T. Ramiro-Sánchez y M. P. Bermúdez Sánchez (coords.), FECIES 2015 (pp. 254-261). Asociación Española de Psicología Conductual.

Quirante-Sánchez, J. J. (2022). La Inspección de Servicios de la Universidad de Málaga en el cincuentenario de la creación de la Universidad. Paradigma: Revista Universitaria de Cultura, (24), 146-149. https://hdl.handle.net/10630/24418

Santiuste Bermejo, V. (1999). La inspección en la universidad: el modelo de Inspección de Servicios de la Universidad Complutense de Madrid. Revista de Educación, (320), 193-201. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1999/re320/re320-09.html

Sartori, G. (1994). Comparación y método comparativo. En G. Sartori y L. Morlino (coords.), La comparación en las ciencias sociales (pp. 29-50). Alianza Editorial.

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Published

30-07-2025

How to Cite

García Menéndez, J. (2025). Service inspection in the public universities of Andalusia. Documentación Administrativa, (14), 70–89. https://doi.org/10.24965/da.11425