Service inspection in the public universities of Andalusia
DOI:
https://doi.org/10.24965/da.11425Keywords:
university, inspection, services, Andalusia, legislationAbstract
Objectives: analyze the degree of implementation of the inspection model designed by the Organic Law of the University System (LOSU) in the public university system of Andalusia. Methodology: a comparative case study is carried out, applying a common evaluation framework focused on two variables, the personnel structure of the inspection services and the degree of development of the inspection functions. Results: a predominance of personnel structures configured according to pre-LOSU regulations is evident, although almost all universities achieve sufficiency in terms of the competencies deployed by their inspections, within the established framework. Conclusions: from a functional point of view, with one exception, the universities are in a position to put the new inspection unit into operation; on the other hand, at the organizational level, a reorganization of human resources that helps to professionalize the inspection function is still pending.
Downloads
References
Chozas Alonso, J. M. y Asensio Muñoz, I. (2015). La evaluación de la actividad docente en la Universidad Complutense de Madrid. El papel del servicio de inspección. En M. T. Ramiro Sánchez, T. Ramiro-Sánchez y M. P. Bermúdez Sánchez (coords.), FECIES 2015 (pp. 262-268). Asociación Española de Psicología Conductual.
Della Porta, D. (2013). Análisis comparativo: la investigación basada en casos frente a la investigación basada en variables. En D. Della Porta y M. Keating (coords.), Enfoques y metodologías de las ciencias sociales: una perspectiva pluralista (pp. 211-236). Akal.
Falcón Armas, A. (2014). La motivación en el desempeño de las funciones inspectoras: el servicio de inspección en la Universidad. Avances en Supervisión Educativa, (21). https://doi.org/10.23824/ase.v0i21.87
Fernández Ramos, S. (2023). La nueva Inspección de Servicios de las Universidades públicas. Impulso del principio de integridad. Actualidad Administrativa, (9).
Flyvbjerg, B. y Casado, M. T. (2004). Cinco malentendidos acerca de la investigación mediante los estudios de caso. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (106), 33-62. http://dx.doi.org/10.2307/40184584
Galicia Mangas, F. J. (2016). La inspección de educación: régimen jurídico. Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deporte.
Gómez Otero, C. A. (2000). El servicio de inspección en la Universidad y la transferencia de competencias a la administración autonómica. Dereito: Revista Xuridica da Universidade de Santiago de Compostela, 9(2), 273-299. http://hdl.handle.net/10347/7727
Martín Pérez, S. (2018). Inspección universitaria: ¿noticia o necesidad? Supervisión 21: Revista de Educación e Inspección, (50). https://usie.es/supervision21/index.php/Sp21/article/view/340
Ortega-Riejos, F. A. y Piedra-Sánchez, R. (2015). La aportación de la Inspección de Servicios Docentes en la evaluación de la actividad docente en la Universidad de Sevilla. En M. T. Ramiro Sánchez, T. Ramiro-Sánchez y M. P. Bermúdez Sánchez (coords.), FECIES 2015 (pp. 254-261). Asociación Española de Psicología Conductual.
Quirante-Sánchez, J. J. (2022). La Inspección de Servicios de la Universidad de Málaga en el cincuentenario de la creación de la Universidad. Paradigma: Revista Universitaria de Cultura, (24), 146-149. https://hdl.handle.net/10630/24418
Santiuste Bermejo, V. (1999). La inspección en la universidad: el modelo de Inspección de Servicios de la Universidad Complutense de Madrid. Revista de Educación, (320), 193-201. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1999/re320/re320-09.html
Sartori, G. (1994). Comparación y método comparativo. En G. Sartori y L. Morlino (coords.), La comparación en las ciencias sociales (pp. 29-50). Alianza Editorial.
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Documentación Administrativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.