The evaluation process in the Spanish Public Policy: a historical approach based on the biographical method

Authors

  • Rubén Arriazu Universidad de Extremadura (España)

DOI:

https://doi.org/10.24965/reala.v0i3.10248

Keywords:

Evaluation, biographical method, politics public in Spain

Abstract

This paper presents a retrospective explanation as to how evaluation culture has been incorporated in the Public Administration sphere in the last three decades in Spain. Nowadays, evaluation processes are considered a systematic procedure implemented in the majority of public institutions. Evaluation, quality and excellence are relevant concepts embeddedness with the design of current plans, programs and projects. All issues within public institutions are likely to be evaluated but nevertheless, before this actually happens it is necessary to reflect: What has been the evaluation history in Spain? , How and why does it emerge and consolidate in the Public Administration this way of social research? I address the following questions with a longitudinal description of the evaluation process in the Public Administration based on the biographical method. Specifically, it has enjoyed the narrative of five professionals with a broad and recognized evaluator career inside and outside Spain. The aim is to conform a historical approach that represents the evolution of the evaluation culture in the Spanish Public Administration, analyzing and linking the individual testimonies of professional evaluators to the specific characteristics of particular social context.

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Author Biography

Rubén Arriazu, Universidad de Extremadura (España)

Profesor en el Departamento de Dirección de Empresas y Sociología de la Universidad de Extremadura. Doctor en Sociología por la Universidad Complutense de Madrid. Licenciado en Sociología y Diplomado en Trabajo Social. Sus áreas de interés se centran en la Evaluación de Políticas Públicas, los Métodos y Técnicas de Investigación Social on-line, los Sistemas e-learning y los Procesos de Formación/Alfabetización digital en el entorno virtual, la Etnografía Virtual, la Cibercultura y los Instrumentos de interacción on-line en espacios asincrónicos. Ha participado como docente en los cursos de formación digital para Trabajadores Sociales organizados por el Colegio Profesional de Trabajadores Sociales de Madrid durante varios años y ha impartido diferentes charlas sobre Etnografía virtual.

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Published

26-06-2015

How to Cite

Arriazu, R. (2015). The evaluation process in the Spanish Public Policy: a historical approach based on the biographical method. Revista De Estudios De La Administración Local Y Autonómica, (3), 209–220. https://doi.org/10.24965/reala.v0i3.10248