Gender equality in the current public context: education and learning as key elements in its achievement
DOI:
https://doi.org/10.24965/da.11150Keywords:
Gender equality, knowledge, learning, public sector and COVID-19Abstract
This article begins by highlighting the importance that knowledge and learning have in the current context to face the enormous challenges that we face as a society. Special emphasis is placed on the impact that COVID-19 has had at all levels, especially as far as the gender issue is concerned, and the setback that has been suffered in this area as a consequence of the pandemic, at the same time. time that highlights the importance of the former as a growth factor.
The main existing strategies and public policies at the European level with a view to achieving gender equality are described below. To then analyze the main manifestations that the principle of equality has in the public sector (state and regional) and the verification of whether said equality is really a reality or an aspiration whose achievement becomes necessary if we want to achieve a more intelligent, sustainable and integrative.
Finally, the role that education and learning have to achieve the principle of equality is analyzed, making special mention of the learning of women and girls in STEM careers as one of the main tools to face the great challenges. that will be presented to humanity in the present and in the future.
Downloads
References
Álvarez, P. (2021, 19 de octubre). Los jóvenes alzan la voz: la universidad no forma para el trabajo. Diario Cinco Días – El País Economía. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2021/10/18/fortunas/1634580136_038756.html
Belmonte, E., Hernández, A. y Gavilanes, M. A. (2021, 23 de octubre). Altos cargos: doble de hombres que de mujeres. Civ10. https://civio.es/quien-manda/2021/10/23/brecha-de-genero-de-los-altos-cargos/
Carrancio Baños, C. (2018). El techo de cristal en el sector público. Acceso y promoción de las mujeres a los puestos de responsabilidad. Revista Española de Sociología – RES, 27(3), 475-489. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.17
Castaño, J. (2021, 11 de octubre). ¿Por qué hay tan pocas mujeres en las carreras de informática? Diario La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20211011/7777735/mayoria-mujeres-siguen-interesarse-aprender-programar-pmv.html
Coll, P. (2021, 8 de marzo). La incorporación de más mujeres tecnológicas, el reto de la era digital. Diario La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/economia/20210308/6265737/incorporacion-mujeres-tecnologicas-reto-digital-brl.html
COMISIÓN EUROPEA (2020a). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones Una Unión de la igualdad: Estrategia para la Igualdad de Género 2020-2025, COM/2020/152 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52020DC0152
COMISIÓN EUROPEA (2020b). Agenda Europea de Capacidades. Capacidades para el empleo [ficha informativa]. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=es&catId=1223
COMISIÓN EUROPEA (2020c, 25 de noviembre). Plan de acción en materia de género: situar los derechos de las mujeres y las niñas en el centro de la recuperación mundial para un mundo en el que la igualdad de género sea una realidad. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/es/ip_20_2184
COMISIÓN EUROPEA (2022). 2022 report on gender equality in the EU. Publications Office of the European Union. https://commission.europa.eu/system/files/2022-06/annual_report_ge_2022_printable_en.pdf
COMISIÓN INTERNACIONAL SOBRE LOS FUTUROS DE LA EDUCACIÓN (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Gairín Sallán, J., Inés Suárez, C. y Díaz-Vicario, A. (2020). La nueva gestión del conocimiento (1.ª ed.). Universitat Autònoma de Barcelona: Equip de Desenvolupament Organitzacional.
Merino Moreno, C., González Aure, N. y Plaz Landaeta, R. (2022). Profesionalizando la gestión del conocimiento (1.ª ed.). AENOR.
MINISTERIO DE IGUALDAD (2022). III Plan Estratégico para la Igualdad Efectiva de Mujeres y Hombres 2022-2025. Instituto de las Mujeres – Ministerio de Igualdad. https://www.inmujeres.gob.es/publicacioneselectronicas/documentacion/Documentos/DE1824.pdf
Muñoz Vita, A. (2021, 5 de octubre). Se necesitan mujeres líderes para impulsar cambios. Diario Cinco Días – El País Economía. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2021/10/04/fortunas/1633359614_389389.html
Pico, R. C. (2022, 30 de marzo). Niñas en pie de ciencia: este es el futuro del talento femenino. Ethic. https://ethic.es/2022/03/ninas-en-pie-de-ciencia-este-es-el-futuro-del-talento-femenino/
Reig Martínez, E. (dir.) (2017). La competitividad de las regiones españolas ante la economía del conocimiento. Fundación BBVA. https://www.fbbva.es/publicaciones/la-competitividad-de-las-regiones-espanolas-ante-la-economia-del-conocimiento/
Ruíz Martín, H. (2020). Habilidades para la vida: Aprender a aprender. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002499
Scott, C. L. (2015, 13 de septiembre). El futuro del aprendizaje (I): ¿Por qué deben cambiar el contenido y los métodos de aprendizaje en el siglo XXI? Investigación y Prospectiva en Educación [Documentos de Trabajo ERF, n.º 13]. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234807_spa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Documentación Administrativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.