Secondary School Teachers: An endangered body?
DOI:
https://doi.org/10.24965/da.11292Keywords:
secondary school, teachers, teaching career, professional developmentAbstract
Objectives: To verify whether or not the body of secondary school teachers is in danger of extinction, as a result of the lack of call for new vacancies for the professional promotion of secondary education teachers. Methodology: That one of the social and legal sciences, which starts from the historical and legislative study of the institution, to reach the current regulations. Recent data obtained from the different Autonomous Communities and from the Ministry of Education and Vocational Training, through the legal channels of access to public information, are included. Results: There has been a very significant decrease in the number of secondary school teachers since the Autonomous Communities were given responsibility for education. Conclusions: Access to the body of professors is part of the right to career advancement of teaching staff. The current system of access is that of merit-based competition. The functions attributed to teachers include teaching, innovation and research projects, and didactic direction and coordination. The number of secondary school teachers is decreasing due to the absence of calls from education authorities.
Downloads
References
Andrés Llamas, M. Á. (2023). El personal docente e investigador en la Ley Orgánica del Sistema Universitario: continuidad y cambio. Documentación Administrativa, (10), 8-23. https://doi.org/10.24965/da.11223
Benso Calvo, M.ª C. (1983). Génesis y problemática del funcionariado docente en España: un aspecto de la política escolar del siglo xix. Historia de la Educación, (2), 255-262. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/6529
Benso Calvo, M.ª C. (2002). Ser profesor de bachillerato. Los inicios de la profesión docente (1836-1868). Revista de Educación, (329), 291-310. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=498789
Cuesta Fernández, R. (1997). Apuntes históricos sobre 150 años de Enseñanza Media en España: una larga y compleja trayectoria. Zubía, (extra-9), 45-52. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=110381
Cuesta Fernández, R. y Mainer Baqué, J. (2015). Guardianes de la tradición y esclavos de la rutina: historia del campo profesional de los catedráticos de instituto. Historia y Memoria de la Educación, 1(1), 351-393. https://doi.org/10.5944/hme.1.2015.12869
De la Oliva Castro, A. (1965). La articulación en Cuerpos de la Función Pública española. Origen, evolución y resultados ante la clasificación de puestos de trabajo. Documentación Administrativa, (96), 11-58. https://doi.org/10.24965/da.vi96.2678
De Puelles Benítez, M. (1998). Grandeza y miseria de los liberales españoles ante la educación secundaria (1834-1857). Historia de la Educación, (17), 53-69. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10709
Gil de Zárate, A. (1855). De la Instrucción Pública en España [tomo II]. Imprenta del Colegio de sordomudos.
Gómez García, M.ª N. (1998). Introducción a la historia de la educación secundaria. Historia de la Educación, (17), 5-14. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10680
Guereña, J. L. (1998). La Enseñanza Secundaria en la Historia de la Educación en España. Historia de la Educación, (17), 415-443. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10726/
Lorenzo Vicente, J. A. (1998). La enseñanza media en España (1938-1953): el modelo establecido en la ley de 20 de septiembre de 1938 y la alternativa del anteproyecto de 1947. Historia de la Educación, (17), 71-88. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10710
Meix Cereceda, P. (2020). La ordenación de la enseñanza no universitaria en España (1970-2013). Revista de Administración Pública, (211), 349-372. https://doi.org/10.18042/cepc/rap.211.14
Rodríguez de la Cruz, J. C. (2020). Revisión del baremo de acceso al Cuerpo de Catedráticos de Enseñanza Secundaria en Educación Física: otra medalla para el deporte de élite. Ágora para la educación física y el deporte, (22), 379-402. https://doi.org/10.24197/aefd.0.2020.379-402
Viñao Frago, A. (1982). Política y educación en los orígenes de la España contemporánea: examen especial de sus relaciones con la Enseñanza Secundaria. Siglo XXI de España Editores.
Viñao Frago, A. (1987). 150 años de Enseñanza Secundaria en España. En R. Jiménez Madrid (aut.), El instituto Alfonso X el Sabio. 150 años de historia (pp. 17-48). Editora Regional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Documentación Administrativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.