Forthcoming

Secondary School Teachers: An endangered body?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24965/da.11292

Keywords:

secondary school, teachers, teaching career, professional development

Abstract

Objectives: To verify whether or not the body of secondary school teachers is in danger of extinction, as a result of the lack of call for new vacancies for the professional promotion of secondary education teachers. Methodology: That one of the social and legal sciences, which starts from the historical and legislative study of the institution, to reach the current regulations. Recent data obtained from the different Autonomous Communities and from the Ministry of Education and Vocational Training, through the legal channels of access to public information, are included. Results: There has been a very significant decrease in the number of secondary school teachers since the Autonomous Communities were given responsibility for education. Conclusions: Access to the body of professors is part of the right to career advancement of teaching staff. The current system of access is that of merit-based competition. The functions attributed to teachers include teaching, innovation and research projects, and didactic direction and coordination. The number of secondary school teachers is decreasing due to the absence of calls from education authorities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Javier Galicia Mangas, Universidad de Zaragoza. Departamento de Derecho Público (España - Spain)

Francisco Javier Galicia Mangas es doctor en Derecho y máster en Derecho de la Administración Pública por la Universidad de Zaragoza, en la que desarrolla su actividad docente en calidad de profesor asociado. Es, además, funcionario de carrera del Gobierno de Aragón. Sus investigaciones abordan diversos campos del derecho administrativo, si bien destacan especialmente las relacionadas con el ámbito educativo.

References

Andrés Llamas, M. Á. (2023). El personal docente e investigador en la Ley Orgánica del Sistema Universitario: continuidad y cambio. Documentación Administrativa, (10), 8-23. https://doi.org/10.24965/da.11223

Benso Calvo, M.ª C. (1983). Génesis y problemática del funcionariado docente en España: un aspecto de la política escolar del siglo xix. Historia de la Educación, (2), 255-262. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/6529

Benso Calvo, M.ª C. (2002). Ser profesor de bachillerato. Los inicios de la profesión docente (1836-1868). Revista de Educación, (329), 291-310. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=498789

Cuesta Fernández, R. (1997). Apuntes históricos sobre 150 años de Enseñanza Media en España: una larga y compleja trayectoria. Zubía, (extra-9), 45-52. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=110381

Cuesta Fernández, R. y Mainer Baqué, J. (2015). Guardianes de la tradición y esclavos de la rutina: historia del campo profesional de los catedráticos de instituto. Historia y Memoria de la Educación, 1(1), 351-393. https://doi.org/10.5944/hme.1.2015.12869

De la Oliva Castro, A. (1965). La articulación en Cuerpos de la Función Pública española. Origen, evolución y resultados ante la clasificación de puestos de trabajo. Documentación Administrativa, (96), 11-58. https://doi.org/10.24965/da.vi96.2678

De Puelles Benítez, M. (1998). Grandeza y miseria de los liberales españoles ante la educación secundaria (1834-1857). Historia de la Educación, (17), 53-69. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10709

Gil de Zárate, A. (1855). De la Instrucción Pública en España [tomo II]. Imprenta del Colegio de sordomudos.

Gómez García, M.ª N. (1998). Introducción a la historia de la educación secundaria. Historia de la Educación, (17), 5-14. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10680

Guereña, J. L. (1998). La Enseñanza Secundaria en la Historia de la Educación en España. Historia de la Educación, (17), 415-443. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10726/

Lorenzo Vicente, J. A. (1998). La enseñanza media en España (1938-1953): el modelo establecido en la ley de 20 de septiembre de 1938 y la alternativa del anteproyecto de 1947. Historia de la Educación, (17), 71-88. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10710

Meix Cereceda, P. (2020). La ordenación de la enseñanza no universitaria en España (1970-2013). Revista de Administración Pública, (211), 349-372. https://doi.org/10.18042/cepc/rap.211.14

Rodríguez de la Cruz, J. C. (2020). Revisión del baremo de acceso al Cuerpo de Catedráticos de Enseñanza Secundaria en Educación Física: otra medalla para el deporte de élite. Ágora para la educación física y el deporte, (22), 379-402. https://doi.org/10.24197/aefd.0.2020.379-402

Viñao Frago, A. (1982). Política y educación en los orígenes de la España contemporánea: examen especial de sus relaciones con la Enseñanza Secundaria. Siglo XXI de España Editores.

Viñao Frago, A. (1987). 150 años de Enseñanza Secundaria en España. En R. Jiménez Madrid (aut.), El instituto Alfonso X el Sabio. 150 años de historia (pp. 17-48). Editora Regional.

Published

11-06-2024

How to Cite

Galicia Mangas, F. J. (2024). Secondary School Teachers: An endangered body?. Documentación Administrativa, (publicación anticipada). https://doi.org/10.24965/da.11292

Issue

Section

ARTICLES