Current challenges for learning and knowledge management in public administrations. Case study of the Learning and Development Model (MAD) of School of Public Administration of Catalonia and its implementation
DOI:
https://doi.org/10.24965/da.11462Keywords:
learning, collaborative learning, learnability, knowledge management, EAPC Learning and Development Model, public administration, digital transformation, civil servants, public talent, organizational culture, organizational change managementAbstract
Objectives: This article aims to analyse the challenges of learning and knowledge management in the context of public administration, and to expose the key concepts and axes from which to articulate new models aimed at their transformation. This study focuses on the analysis and description of the Learning and Development Model (MAD) of the School of Public Administration of Catalonia (EAPC) and aims to deepen in how it is being put into practice. Methodology: The main value of this article lies in its guiding and advisory approach. Results: A model that is aligned with the collaborative culture had to co-create its implementation, so the process of elaboration of the MAD implementation plan is described. Through this implementation plan, actions are being developed that address different critical axes for the transformation to be effective and drive change, these are: transformation and change management, governance, knowledge management and transfer, instruments and tools, communication and evaluation. Conclusions: The analysis presented in this study is intended that the learning and development ecosystem in public administrations can transfer the benefits of this model and also to be critical of it, with the aim of improving the preparation of public servants to take on new challenges, impacting their professional development and contributing to the improvement of public services.
Downloads
References
Alonso Andreano, J. L. (2020). Desarrollo de ecosistemas de aprendizaje organizacional como respuesta a las necesidades estratégicas de la empresa. Factores clave en el caso Eroski S. Coop. En J. Gairín Sallán, C. I. Suárez y A. Díaz-Vicario (coords.), La nueva gestión del conocimiento (p. 538). Universitat Autònoma de Barcelona y Equip de Desenvolupament Organitzacional (EDO).
Argilés Marín, J. M. (coord.), Pastor Sainz-Pardo, I., Pérez Dios, P., Sánchez de Ron, M. A., Abad Andújar, I. y Adiego Samper, C. (2023). Hacia el aprendizaje más allá de la formación: una década de transformaciones en el Instituto Nacional de Administración Pública. Instituto Nacional de Administración Pública.
Beer, M., Finnström, M. y Schrader, D. (2016). Why leadership training fails - And what to do about it. Harvard Business Review, (october), 50-57. https://hbr.org/2016/10/why-leadership-training-fails-and-what-to-do-about-it
Billett, S. (2020). Learning in the workplace: Strategies for effective practice. Routledge.
Castañeda Zapata, D. I. (2023). Condiciones facilitadoras para el aprendizaje organizacional y la gestión del conocimiento [ponencia]. En J. Gairín Sallán y S. López-Crespo (eds.), Aprendizaje e inteligencia colectiva en las organizaciones después de la pandemia. La Ley Soluciones Legales, S. A.
Cerón Riera, M., Cerdà Llongueras, M., Clavaguera Viñals, T. y Martínez-Simón, S. (2022). Guia per al disseny i gestió dels projectes de canvi amb valors en l’àmbit de l’execució penal (PROVA). Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE). https://hdl.handle.net/20.500.14226/1697
Cortés, O. y Catalá, R. (2020) Talento público para una Administración tras el corona shock. Propuestas para una reforma ineludible. ESADE. https://www.esade.edu/faculty-research/es/esadegov/publication/talento-publico-para-una-administracion-tras-el-corona-shock
Edmondson, A. C. (2018). The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth. Wiley.
Feijóo Rey, M. J. (dir.), Amenós Álamo, J., Marín Dios, S., Martínez Quirante, R., Pérez Pérez, J. y Salvador Serna, M. (2010). El rol del directiu públic. Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC). https://eapc.gencat.cat/ca/detalls/Article/01_mfijoo_rol
Gairín Sallán, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2014). Estudi sobre aprenentatge organitzatiu i aprenentatge informal a l’Administració Pública. Universitat Autònoma de Barcelona y Equip de Desenvolupament Organitzacional (EDO). https://accelera.uab.cat/documents_edo/pdf/informe_DLOQ_EAPC_vd_060614.pdf
Gairín Sallán, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2015). La realidad del aprendizaje organizativo en la Administración pública catalana. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, (8), 8-23. https://www.ivap.euskadi.eus/webivap00-a5app2/es/t59auUdaWar/R3/verArticulo?numejem=8&tipo=R&seccion=51&correlativo=1&contenido=1&locale=es
Gairín Sallán, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2020). Aprendizaje organizativo e informal en los centros educativos. Ediciones Pirámide.
Hart, J. (2015). Modern Workplace Learning: A Resource Book for L&D. Centre for Learning and Performance Technologies.
Head, B. W. (2022). Wicked Problems in Public Policy. Understanding and Responding to Complex Challenges. Pallgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-94580-0
Illeris, K. (2018). Contemporary Theories of Learning. Learning Theorists... In Their Own Words. Routledge.
Jarche, H. (2012). Work is learning and learning is the work [entrada de blog]. Work is learning. Learning is the work. https://jarche.com/2012/06/work-is-learning-and-learning-is-the-work/
Jarche, H. (2017). Connecting work, learning and life [entrada de blog]. Work is learning. Learning is the work. http://jarche.com/2017/12/connecting-work-learning-and-life/
Jiménez Asensio, R. (2010). La formación de los empleades públicos tras el EBEP: ¿cambio de paradigma? Revista Vasca de Administración Pública, (87-88), 637-688. https://doi.org/10.47623/ivap-rvap.87.88.2010.20
Laloux, F. (2016). Reinventar las organizaciones. Arpa Editores.
Lama García, F. J. (2016). Formación orientada a la transferencia. Elementos de intervención en la formación para el incremento de la transferencia del aprendizaje. INAP.
Li, J., Brake, G., Champion, A., Fuller, T., Gabel, S. y Hatcher-Busch, L. (2009). Workplace learning: the roles of knowledge accessibility and management. Journal of Workplace Learning, 21(4), 347-364. https://doi.org/10.1108/13665620910954238
Marsick, V. J. (2006). Informal strategic learning in the workplace. In J. N. Streumer (ed.), Work- related learning (pp. 51-69). Springer.
Marsick, V. J. y Watkins, K. E. (2015). Informal and incidental learning in the workplace. Routledge.
Martínez Aldanondo, J., Dalmau Ibáñez, O., Alonso Andreano, J. L., Martínez Marín, J. y Carbonell, J. (2020). Manifiesto por una nueva cultura de aprendizaje. http://www.culturaprendizaje.org/
Martínez Marín, J. (2016). Nuevos modelos de formación para empleados públicos. UOC.
Martínez Marín, J. (2019). Peligros, oportunidades y 3 condiciones de éxito para la gestión del conocimiento en la AAPP. Trabajo y Aprendizaje Colaborativo. Reflexiones y recursos en formación y aprendizaje. https://jesusmartinezmarin.org/2019/05/24/peligros-oportunidades-y-3-condiciones-de-exito-para-la-gestion-del-conocimiento-en-la-aapp/
Martínez Marín, J. (2020). Tendencias en formación y aprendizaje en la Administración pública tras la pandemia. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, (19), 64-79. https://doi.org/10.47623/ivap-rvgp.19.2020.04
Martínez-Simón, S. (2023). Som una organització que aprèn? Parlem de la gestió del coneixement i de la manera com la posem en pràctica a l’Administració. EAPC blog. https://eapc.blog.gencat.cat/2023/06/20/som-una-organitzacio-que-apren-parlem-de-la-gestio-del-coneixement-i-de-la-manera-com-la-posem-en-practica-a-ladministracio-silvia-martinez-simon/
Martínez-Simón, S. (2024a). La cocreació de la implementació del Model d’Aprenentatge i Desenvolupament de l’EAPC. Una estratègia que traça futur (I). EAPC blog. https://eapc.blog.gencat.cat/2024/01/31/la-cocreacio-de-la-implementacio-del-model-daprenentatge-i-desenvolupament-de-leapc-una-estrategia-que-traca-futur-i-silvia-martinez-simon/
Martínez-Simón, S. (2024b). La cocreació de la implementació del Model d’Aprenentatge i Desenvolupament de l’EAPC. Aprenentatges transformadors (II). EAPC blog. https://eapc.blog.gencat.cat/2024/01/31/la-cocreacio-de-la-implementacio-del-model-daprenentatge-i-desenvolupament-de-leapc-aprenentatges-transformadors-ii-silvia-martinez-simon/
Matthews, P. (1999). Workplace learning: developing an holistic model. The learning Organization, 6(1), 18-29. https://doi.org/10.1108/09696479910255684
Mergel, I., Edelmann, N. y Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36(4). https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.06.002
Murillo-Pedrosa, L. (2023). El aprendizaje en el puesto de trabajo. Su concreción en el Departamento de Justicia y en los Servicios Sociales de Cataluña [tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona. https://hdl.handle.net/10803/690251
Murillo-Pedrosa, L. y Gairín Sallán, J. (2020). El aprendizaje en el puesto de trabajo. Estudio comparativo del Departamento de Justicia y los Servicios Sociales de Cataluña. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, (19), 80-95. https://doi.org/10.47623/ivap-rvgp.19.2020.05
Peña-Lopez, I. (2023). El nou model d’aprenentatge i desenvolupament de l’EAPC (II): impuls i implementació del model. EAPC blog. https://eapc.blog.gencat.cat/2023/09/28/el-nou-model-daprenentatge-i-desenvolupament-de-leapc-ii-impuls-i-implementacio-del-model-ismael-pena-lopez/
Peña-López, I. (dir.), Dalmau, O., Herrero, O. y Rodera, A. (2023). El Model d’Aprenentatge i Desenvolupament (MAD). Escola d’Administració Pública de Catalunya. https://eapc.gencat.cat/ca/lescola/model-daprenentatge-i-desenvolupament/index.html
Peñalver, A. (2022). De un entorno VUCA a un entorno BANI para dar sentido a este mundo de transformación constante. Capital Humano, Revista para la Integración y Desarrollo de los Recursos Humanos, (376).
Rodríguez-Gómez, D. (2020). Impulsar el desarrollo y el aprendizaje organizativo a partir del aprendizaje informal. En J. Gairín Sallán y D. Rodríguez-Gómez (coords.), Aprendizaje organizativo e informal en los centros educativos (pp. 37-52) [colección: Pedagogía y Didáctica]. Ediciones Pirámide.
Sánchez-Casals, L. (2023). Metodologia 3H: activació d’ecosistemes d’innovació oberta entorn a reptes. Fundació pel Foment de la Societat del Coneixement (CITILAB). https://coneixements.citilab.eu/item/metodologia-3h-activacio-decosistemes-dinnovacio-oberta-entorn-a-reptes/
Senge, P. M. (2006). The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization. Doubleday.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Editorial Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Documentación Administrativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.