Workplace learning and knowledge management in the Catalan public administration

Authors

  • Lourdes Murillo-Pedrosa Área de Modelo de Aprendizaje y Gestión del Conocimiento. Escuela de Administración Pública de Catalunya (EAPC) (España – Spain) https://orcid.org/0000-0001-5221-2994

DOI:

https://doi.org/10.24965/da.11469

Keywords:

knowledge management, critical knowledge, generational changeover, workplace, intergenerational knowledge, informal learning, Public Administration of Catalonia

Abstract

Objectives: This monograph aims to describe the main results of a research carried out in the Catalan public administration. The aim of this research focuses on analysing the mechanisms and models of learning in the workplaces of the Department of Justice and Democratic Quality and the Department of Social Rights and Inclusion. Methodology: The relevance of this article lies in its advisory nature. Results: The doctoral thesis aims to highlight the improvement model (phase IV) and the different proposals (lessons learned) put forward by the participants, in order to make visible those aspects that need urgent modification and to be able to accompany public institutions in their process of transformation towards a learning organisation with the design of a technical tool. Conclusions: The analysis of this thesis has made it possible to access future lines of research, to deepen the documentary exploration, to identify the referent authors and new topics, as well as to carry out a preliminary study on the state of the question, in order to continue with the applied phase, that is, with the design of the instruments for collecting information, as well as the presentation of the results obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lourdes Murillo-Pedrosa, Área de Modelo de Aprendizaje y Gestión del Conocimiento. Escuela de Administración Pública de Catalunya (EAPC) (España – Spain)

Doctora en Educación, con un máster en Investigación Educativa y graduada en Pedagogía, con especialidad en Gestión de la Formación y Orientación Profesional. Cuento con más de cinco años de experiencia profesional en el ámbito de la innovación educativa, la calidad académica y la gestión del conocimiento. En la actualidad, me encuentro trabajando en la Escuela de Administración Pública de Catalunya (EAPC), contribuyendo a transformar el modelo pedagógico de la institución, alineándolo con el Modelo de Aprendizaje y Desarrollo (MAD) y, por tanto, impulsando la gestión del cambio mediante el desarrollo de proyectos estratégicos y la elaboración de herramientas e instrumentos.

References

Argilés Marín, J. M. (coord.); Pastor Sainz-Pardo, I., Pérez Dios, P., Amor Sánchez de Ron, M., Abad Andújar, I. y Adiego Samper, C. (2023). Hacia el aprendizaje más allá de la formación. Una década de transformaciones en el Instituto Nacional de Administración Pública [colección: Innovación Pública]. INAP.

Busquets Montes, S. y Maciá Losada, M. (2023). Plan de actuación para los procesos de relevo generacional en las entidades locales. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, (23), 148-163. https://doi.org/10.47623/ivap-rvgp.06.2023.AB.09

Cross, J. (2006). Informal Learning. Rediscovering the Natural Pathways That Inspire Innovation and Performance. Pfeiffer.

De Laat, M. y Schreurs, B. (2013). Visualizing informal professional development networks: Building a case for learning analytics in the workplace. American Behavioral Scientist, 57(10), 1421-1438. https://doi.org/10.1177/0002764213479364

Domingo-Farnós, J. (2014, 18 de abril). El aprender de los innovadores y el desaprender de los disruptivos... ¿convergentes o divergentes? Juandon. Innovación y conocimiento [blog]. https://juandomingofarnos.wordpress.com/2014/04/18/el-aprender-de-los-innovadores-y-el-desaprender-de-los-disruptivos-convergentes-o-divergentes/

Encinar-Prat, L. y Gairín Sallán, J. (2019). Informal learning about teaching among novice university professors. The Qualitative Report, 24(12), 3102-3121. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2019.3760

Gairín Sallán, J., Rodríguez-Gómez, D. y Barrera-Corominas, A. (2020). Hints for Rethinking Communities of Practice in Public Administration: An Analysis from Real Practice. En I. Management Association (ed.), Open Government: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 342-363). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-9860-2.ch018

Gairín Sallán, J. y Rodríguez Gómez, D. (2015). La realidad del aprendizaje organizativo en la Administración pública catalana. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, (8), 8-23. https://www.ivap.euskadi.eus/webivap00-a5app2/es/t59auUdaWar/R3/verArticulo?numejem=8&tipo=R&seccion=51&correlativo=1&contenido=1&locale=es

Graells, J., Barrera-Corominas, A. y Jiménez, D. (2009). El treball col·laboratiu a l’Administració. Aportacions del programa Compartim. Generalitat de Catalunya.

López-Crespo, S. (2020). El rol directivo para la promoción del aprendizaje informal del profesorado en los centros educativos [tesis doctoral]. Universitat Autónoma de Barcelona. https://hdl.handle.net/10803/670617

Marsick, V. (2006). Informal strategic learning in the workplace. En J. N. Streumer (ed.), Work-related learning (pp. 51-69). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-3939-5_2

Marsick, V. J. y Volpe, M. (1999). The nature and need for informal learning. Advances in Developing Human Resources, 1(3), 1-9. https://doi.org/10.1177/152342239900100302

Marsick, V. J. y Watkins, K. E. (2001). Informal and incidental learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 2001(89), 25-34. https://doi.org/10.1002/ace.5

Martínez Marín, J. (2020). Tendencias en formación y aprendizaje en la Administración pública tras la pandemia. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, (19), 64-79. https://doi.org/10.47623/ivap-rvgp.19.2020.04

Martínez Marín, J. y Muñoz Moreno, J. L. (2016). La formación desde comunidades de práctica profesional. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, (10), 42-55. https://www.ivap.euskadi.eus/webivap00-a5app2/es/t59auUdaWar/R3/verArticulo?numejem=10&tipo=R&seccion=53&correlativo=1&contenido=1&locale=es

Martínez Simón, S. (2023, 20 de junio). Som una organització que aprèn? Parlem de la gestió del coneixement i de la manera com la posem en práctica a l’Administració. EAPC blog. https://eapc.blog.gencat.cat/2023/06/20/som-una-organitzacio-que-apren-parlem-de-la-gestio-del-coneixement-i-de-la-manera-com-la-posem-en-practica-a-ladministracio-silvia-martinez-simon/

Murillo-Pedrosa, L. (2023). El aprendizaje en el puesto de trabajo. Su concreción en el Departamento de Justicia y en los Servicios Sociales de Cataluña [tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona. https://hdl.handle.net/10803/690251

Vásquez, S. (2017). El aprendizaje informal en el Departamento de Justicia [documento inédito]. Documento interno del Departamento de Formación.

Watkins, K. E. y Marsick, V. J. (1992). Towards a theory of informal and incidental learning in organizations. International Journal of Lifelong Education, 11(4), 287-300. https://doi.org/10.1080/0260137920110403

Watkins, K. E. y Marsick, V. J. (1993). Sculpting the learning organization: Lessons in the art and science of systemic change. Jossey-Bass.

Watkins, K. E. y Marsick, V. J. (2020). Informal and Incidental Learning in the time of COVID-19. Advances in Developing Human Resources, 23(1), 88-96. https://doi.org/10.1177/1523422320973656

Published

14-01-2025

How to Cite

Murillo-Pedrosa, L. (2025). Workplace learning and knowledge management in the Catalan public administration. Documentación Administrativa, (13), 33–45. https://doi.org/10.24965/da.11469