Changes and trends in training and learning in public administrations in the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.24965/da.11478Keywords:
public administrations, learning, knowledge management, learning strategies and cultureAbstract
Objectives: The main objective of this article is to analyse the key role played by learning in overcoming the urgent challenges posed by the current public context. It also highlights the need to adopt a double perspective (traditional training versus learning experiences) when designing training policies and the necessary strategic approach in their design and implementation. Methodology: The methodology used is experiential, supported by surveys carried out at national and international level, which try to demonstrate the challenges and main weaknesses of training and learning in the current context, as well as the priority aspects and the impact of technology in these areas. Results: The importance of knowledge at an organisational level and the need for its strategic management as a key element to manage change is one of the greatest challenges facing public administrations. Conclusions: Learning is the strategic lever that allows adaptation, becoming an imperative for 21st century organisations. The coexistence between traditional training and new learning experiences is essential in the current context, complementing and enriching each other. Knowledge management and the existence of a learning culture are important challenges to be achieved, with leadership and the role of leaders being key in achieving them.
Downloads
References
Argilés Marín, J. M. (coord.), Pastor Sainz-Pardo, I., Pérez Dios, P., Sánchez de Ron, M. A., Abad Andújar, I. y Adiego Samper, C. (2023). Hacia el aprendizaje más allá de la formación. Una década de transformaciones en el Instituto Nacional de Administración Pública [colección Innovación Pública]. INAP.
Belmonte Martínez, I. (2021). La estrategia formativa de la Escuela de Formación e Innovación de la Administración Pública de la Región de Murcia ante los nuevos retos de la función pública en España. En J. Cantero Martínez (coord.), Continuidad versus transformación: ¿qué función pública necesita España? (pp. 311-341). INAP.
Belmonte Martínez, I. (2022). La igualdad de género en el contexto público actual: la educación y el aprendizaje como elementos clave en su consecución. Documentación Administrativa, (9), 114-133. https://doi.org/10.24965/da.11150
Comisión Internacional sobre los Futuros de la Educación (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación; resumen. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Comité de Expertos en Administración Pública (2004). El papel del sector público en el desarrollo de la sociedad del conocimiento [informe de la Secretaría]. Consejo Económico y Social de las Naciones Unidas (ECOSOC). https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n04/212/23/pdf/n0421223.pdf
Gairín Sallán, J., Inés Suárez, C. y Díaz-Vicario, A. (eds.) (2020). La nueva gestión del conocimiento (1.ª ed.). Universitat Autònoma de Barcelona y Equip de Desenvolupament Organitzacional (EDO).
García Pujadas, A. (2021). La Quinta Disciplina: el origen de las organizaciones que aprenden. @qtorb x Albert. https://www.qtorb.com/la-quinta-disciplina-el-origen-de-la-organizaciones-que-aprenden/
Hart, J. (2023). The 4 D’s of Learning. Modern Workplace Learning. https://modernworkplacelearning.com/cild/back-to-basics/the-4-ds-of-learning
Martínez Marín, J. (2016). Nuevos modelos de formación para empleados públicos. Guía para la transformación. Editorial UOC.
Martínez Marín, J. y Muñoz Moreno, J. L. (2018). Aprender en las organizaciones de la era digital. Editorial UOC.
Meneses, N. (2021, 22 de octubre). Michelle Weise: «Las empresas tienen que empezar a considerar el lugar de trabajo como el aula del futuro». El País. https://elpais.com/economia/formacion/2021-10-22/michelle-weise-las-empresas-tienen-que-empezar-a-considerar-el-lugar-de-trabajo-como-el-aula-del-futuro.html
Merino Moreno, C., González Aure, N. y Plaz Landaeta, R. (2022). Profesionalizando la gestión del conocimiento (1.ª ed.). AENOR Conocimiento.
Muñoz Carril, P. C. y Souto Seijo, A. M. (2023, 10 de mayo). Ecologías de aprendizaje: nuestra manera de aprender a cualquier edad y en cualquier contexto. The conversation. https://theconversation.com/ecologias-de-aprendizaje-nuestra-manera-de-aprender-a-cualquier-edad-y-en-cualquier-contexto-203846
Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press.
Parry-Slater, M. (2021). The Learning and Development Handbook: A Learning Practitioner’s Toolkit. Kogan Page.
Ruiz Gutiérrez, M. y García Mingorance, J. (2013). Gestión del conocimiento e innovación. INAP.
Ruiz Martín, H. (2020). Habilidades para la vida: Aprender a aprender. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002499
Scott, C. L. (2015, 13 de septiembre). El Futuro del Aprendizaje (I): ¿Por qué deben cambiar el contenido y los métodos de aprendizaje en el siglo XXI? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234807_spa
Senge, P. M. (1990). La Quinta Disciplina en la práctica: estrategias y herramientas para construir la organización abierta al aprendizaje. Ediciones Granica.
Terán Haughey, M. (2024, 17 de octubre). El ex CEO de Google predice los tres avances clave en Inteligencia Artificial para 2025: «transformarán el mundo». elEconomista.es. https://www.eleconomista.es/tecnologia/noticias/13037890/10/24/el-ex-ceo-de-google-predice-los-tres-avances-clave-en-inteligencia-artificial-para-2025-transformaran-el-mundo.html
Torres Briones, C. L. y Rojas Dávila, R. S. (2017). La gestión del conocimiento basado en la teoría de Nonaka y Takeuchi. INNOVA Research Journal, 2(4), 30-37. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n4.2017.147
Vigilante, M. (2020, 21 de junio). Construyendo una cultura de aprendizaje organizativo. Grupo Humannova. https://humannova.com/construyendo-una-cultura-de-aprendizaje-organizativo/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Documentación Administrativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.