Governance capabilities and innovative public services. The case of the Social Innovation Centre ‘La Noria’ of the Málaga Provincial Council (Spain)

Authors

  • Ricardo García-Vegas Universidad Rey Juan Carlos. Departamento de Derecho Público I y Ciencia Política (España – Spain) https://orcid.org/0000-0001-9805-5410
  • Pedro Marcos García-López Universidad Rey Juan Carlos. Departamento de Derecho Público I y Ciencia Política (España – Spain) https://orcid.org/0009-0000-2181-3076

DOI:

https://doi.org/10.24965/da.11535

Keywords:

innovation, institutional capacities, governance, public services, public administrations

Abstract

Objectives: To analyze how governance capabilities, contribute to the development of innovative public services, based on the case study of the Social Innovation Center “La Noria,” promoted by the Provincial Council of Málaga (2013–2022). The study is grounded in the argument that public organizations with strong governance capacities are better positioned to deliver innovative services based on participation, diversity, inclusion, and financial sustainability. Methodology: Qualitative research based on document analysis, two focus groups, and five in-depth interviews with key stakeholders. Results: The Social Innovation Center “La Noria” demonstrates the ability to build collaborative governance through the strategic articulation of public, private, and social actors. Organizational capacities oriented toward change and supported by strong professional commitment are evident. Additionally, the center has developed the ability to generate context-sensitive solutions and sustain innovative interventions over time. Conclusions: Networked collaboration is a structural component in strengthening governance capabilities. Long-term relationships of trust among diverse actors constitute a form of relational capital that enhances collective action and reinforces the stability of organizational efforts. These dynamics are supported by an open, flexible, and adaptive organizational model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo García-Vegas, Universidad Rey Juan Carlos. Departamento de Derecho Público I y Ciencia Política (España – Spain)

Doctor en Gobierno y Administración Pública por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Es profesor del área de ciencia política y de la Administración en el Departamento de Derecho Público I y Ciencia Política de la Universidad Rey Juan Carlos (URJC) e investigador de la Fundación Ortega-Marañón.

Pedro Marcos García-López, Universidad Rey Juan Carlos. Departamento de Derecho Público I y Ciencia Política (España – Spain)

Doctor en Ciencias Políticas y de la Administración y Relaciones Internacionales por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Es profesor del área de ciencia política y de la Administración en el Departamento de Derecho Público I y Ciencia Política de la Universidad Rey Juan Carlos (URJC) y jefe de estudios del Instituto Universitario de Investigación Ortega-Marañón.

References

Acevedo, S. y Dassen, N. (2016). Innovando para una mejor gestión, la contribución de los laboratorios de innovación pública [nota técnica n.º IDB-TN-1101]. Banco Interamericano de Desarrollo. https://doi.org/10.18235/0010661

Agger, A. y Hedensted Lund, D. (2017). Collaborative Innovation in the Public Sector: New Perspectives on the Role of Citizens? Scandinavian Journal of Public Administration, 21(3), 17-37. https://doi.org/10.58235/sjpa.v21i3.11557

Alda Fernández, M. y Ramos Gallarín, J. A. (2010). Cambio político y evolución de las relaciones intergubernamentales entre el Estado central y las Comunidades Autónomas (1996-2008). En M. Arenilla Sáez (coord.), La Administración Pública entre dos siglos. Homenaje a Mariano Baena del Alcázar (pp. 347-376). INAP.

Alonso, G. V. (2007). Elementos para el análisis de capacidades estatales. En G. V. Alonso (ed.), Capacidades estatales, instituciones y política social (pp. 17-40). Prometeo Libros.

​Alsina, V., Gómez, V. y Noveck, B. S. (2020). Laboratorios de innovación pública en América Latina y el Caribe desde una perspectiva comparada. Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicación de Paraguay, Banco Interamericano de Desarrollo y GovLab. https://files.thegovlab.org/govlab-paraguay-innovation-labs.pdf

Ansell, C. y Gash, A. (2008). Collaborative Governance in Theory and Practice. Journal of Public Administration Research and Theory, 18(4), 543-571. https://doi.org/10.1093/jopart/mum032

Ansell, C. y Gash, A. (2012). Stewards, mediators, and catalysts: Toward a model of collaborative leadership. The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, 17(1), artículo 7. https://innovation.cc/document/2012-17-1-7-stewards-mediators-and-catalysts-toward-a-model-of-collaborative-leadership/

Arboleda Jaramillo, C. A., Montes Hincapié, J. M., Correa Cadavid, C. M. y Arias Arciniegas, C. M. (2019). Laboratorios de innovación social, como estrategia para el fortalecimiento de la participación ciudadana. Revista de Ciencias Sociales, 25(3), 130-139. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i3.27362

Arenilla Sáez, M. (2011). Marco teórico actual de la Administración pública. En M. Arenilla Sáez (coord.), Crisis y reforma de la Administración pública (pp. 1-138). Netbiblo.

Baena, M. (2000). Curso de ciencia de la administración Vol. 1 (4.ª ed.). Tecnos.

Beck, U. (2017). La metamorfosis del Mundo. Paidós.

Bommert, B. (2010). Collaborative Innovation in the Public Sector. International Public Management Review, 11(1), 15-33. https://ipmr.net/index.php/ipmr/article/view/73

Brugué-Torruella, Q. (2014). Políticas públicas: entre la deliberación y el ejercicio de autoridad. Cuadernos de Gobierno y Administración Pública, 1(1), 37-55. https://doi.org/10.5209/rev_CGAP.2014.v1.n1.45157

Calanchez Urribarri, A., Ríos Cubas, M. A., Zevallos Aquino, R. L. y Silva Peralta, F. J. (2022). Innovación y emprendimiento social como estrategia para afrontar la pandemia COVID-19. Revista de Ciencias Sociales, 28(1), 275-287. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i1.37691

Calvert, K. (2018). Collaborative Leadership: Cultivating an Environment for Success. Collaborative Librarianship, 10(2), artículo 4. https://digitalcommons.du.edu/collaborativelibrarianship/vol10/iss2/4

Cerrillo i Martínez, A. (coord.) (2005). La gobernanza hoy: 10 textos de referencia. INAP.

COMISIÓN EUROPEA (2001). «Unidad de Europa, solidaridad de los pueblos, diversidad de los territorios», segundo informe sobre la cohesión económica y social, de 31 de enero de 2001 [COM (2001) 24 final]. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=LEGISSUM:g24001

Conejero Paz, E. (2017). Innovación social y nuevos modelos de gobernanza para la provisión de bienes y servicios públicos. Estado, Gobierno y Gestión Pública, 14(27), 5-39. https://doi.org/10.5354/0717-8980.2016.47255

Crosby, B. C. y Bryson, J. M. (2005). Leadership for the Common Good. Tackling Public Problems in a Shared-Power World (2.ª ed.). Jossey Bass. https://cstn.wordpress.com/wp-content/uploads/2009/11/leadership-for-the-common-good1.pdf

Elsner, M., Atkinson, G. y Zahidi, S. (2025). The Global Risks Report 2025 [20th Edition Insight Report]. World Economic Forum. https://www.weforum.org/publications/global-risks-report-2025/

Eggers, W. D. y Kumar Singh, S. (2009). The Public Innovator’s Playbook: Nurturing Bold Ideas in Government. Deloitte Research y Ash Institute for Democratic Governance and Innovation. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Public-Sector/dttl-ps-public-innovators-playbook-08082013.pdf

​Ferguson, B. (2019). Competing for Influence: The Role of the Public Service in Better Government in Australia. ANU Press. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/j.ctvp2n3pr

​Fernández, S. y Rainey, H. G. (2006). Managing Successful Organizational Change in the Public Sector. Public Adminisration Review, 66(2), 168-176. http://www.jstor.org/stable/3542671

García-Flores, V. y Palma Martos, L. (2020). Entidades del tercer sector e innovación social. Elementos caracterizadores y factores de éxito. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, (136), 1-20. https://doi.org/10.5209/reve.71861

GOBIERNO DE ESCOCIA (2021). The Impacts of COVID-19 on Equality in Scotland. https://www.gov.scot/binaries/content/documents/govscot/publications/research-and-analysis/2020/09/the-impacts-of-covid-19-on-equality-in-scotland/documents/full-report/full-report/govscot%3Adocument/Covid%2Band%2BInequalities%2BFinal%2BReport%2BFor%2BPublication%2B-%2BPDF.pdf

Goldsmith, S. y Eggers, W. D. (2006). Gobernando en red. El nuevo paradigma de la gestión pública. CEDICE.

Gómez Jiménez, M. L. (2010). Coordinación interadministrativa en la previsión social de atención al colectivo de personas mayores respecto de la adecuación funcional de viviendas adaptadas en un contexto de crisis. En M. Arenilla Sáez (coord.), La Administración Pública entre dos siglos. Homenaje a Mariano Baena del Alcázar (pp. 493-514). INAP.

Kjaer, M., Hansen, O. H. y Frolund Thomsen, J. P. (2002). Conceptualizing State Capacity [DERMSTAR Research Report n.º 6]. University of Aarhus. https://www.kufunda.net/publicdocs/State%20Capacity-RSP%20(D%C3%A9rcio%20TSANDZANA).pdf

Klijn, E. H. (1998). Policy Networks: An Overview. En W. J. M. Kickert, E. H. Klijn y J. F. M. Koppenjan (eds.), Managing Complex Networks: Strategies for the Public Sector (pp. 15-34). SAGE Publications. http://revista-redes.rediris.es/webredes/textos/Complex.pdf

Mato Rico, A. C. y Hernández Gómez, R. (2015). La Noria, fuente de innovación social. En M. Arenilla Sáez y R. García-Vegas (dirs.), Innovación social: claves y casos (pp. 179-192). Universidade Da Coruña.

Mayntz, R. (2001). El Estado y la sociedad civil en la gobernanza moderna. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (21), 7-22. Disponible en: https://pure.mpg.de/rest/items/item_1234838/component/file_2060890/content

Montgomery, T. y Mazzei, M. (2021). Two paths of social innovation in the post-pandemic world. Social Enterprise Journal, 17(3), 450-458. https://doi.org/10.1108/SEJ-03-2021-0018

Mulgan, G., Tucker, S., Ali, R. y Sanders, B. (2006). Social Innovation: What It Is, Why It Matters and How It Can Be Accelerated. The Young Foundation. https://www.youngfoundation.org/our-work/publications/social-innovation-what-it-is-why-it-matters-how-it-can-be-accelerated/

NACIONES UNIDAS. DEPARTAMENTO DE ECONOMÍA Y ASUNTOS SOCIALES (2021). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2021. Naciones Unidas. https://doi.org/10.18356/9789210056106

Nambisan, S. (2008). Transforming Government Through Collaborative Innovation. IBM Center for the Business of Government. https://www.businessofgovernment.org/report/transforming-government-through-collaborative-innovation

Nelissen, N. (2002). The Administrative Capacity of New Types of Governance. Public Organization Review, (2), 5-22. https://doi.org/10.1023/A:1016019302732

Nurhasanah, I. S., Medina García, C., Nyagwalla Otieno, J., Gebreyohannes Balcha, W., Paidakaki, A. y Van den Broeck, P. (eds.) (2020). Social innovation in the face of the COVID-19 pandemic [INSIST Cahier 4]. International Network for Social Innovation, Sustainable Development and Territory. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.31826.22723

​OECD (2017). Fostering Innovation in the Public Sector. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264270879-en

OECD (2019). Declaración sobre innovación en el sector público [OECD/LEGAL/0450]. OECD Legal Instruments. https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/oecd-legal-0450

​O’Toole, L. J. (1997). Treating networks seriously: practical and research-based agendas in public administration. Public Administration Review, 57(1), 45-52. https://doi.org/10.2307/976691

Peters, B. G. (2007). Globalización, gobernanza y Estado: algunas proposiciones acerca del proceso de gobernar. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (39), 33-50. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357533693002

Pierre, J. y Peters, B. G. (2005). Governing complex societies. Trajectories and scenarios. Palgrave Macmillan.

​Pinchot, G. y Pellman, R. (1999). Intrapreneuring in action: A handbook for business innovation. Berrett-Koehler Publishers.

Prats i Catalá, J. (2010). Políticas de buena Administración para la Administración General del Estado en España. Un enfoque de Gobernanza Democrática. En J. Ruiz-Huerta (dir.), Gobernanza democrática y fiscalidad (pp. 25-55). Tecnos.

Rosas Huerta, A. (2008). Una ruta metodológica para evaluar la capacidad institucional. Política y Cultura, (30), 119-134. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-77422008000200006

Skocpol, T. (1985). Bringing the state back in strategies of analysis in current research. En P. B. Evans, D. Rueschemeyer y T. Skocpol (eds.), Bringing the state back in (pp. 3-38). Cambridge University Press.

Sørensen, E. y Torfing, J. (2015). Enhancing Public Innovation through Collaboration, Leadership and New Public Governance. En A. Nicholls, J. Simon y M. Gabriel (eds.), New Frontiers in Social Innovation Research (pp. 145-169). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137506801_8

Sørensen, E. y Torfing, J. (2017). Metagoverning Collaborative Innovation in Governance Networks. American Review of Public Administration, 47(7), 826-839. https://doi.org/10.1177/0275074016643181

​Torfing, J. y Sørensen, E. (2019). Interactive political leadership in theory and practice: How elected politicians may benefit from co-creating public value outcomes. Administrative Sciences, 9(3), 1-18. https://doi.org/10.3390/admsci9030051

Van den Berg, L., Braun, E. y van der Meer, J. (1999). Competitividad y cohesión metropolitanas: la exigencia de capacidad de organización y redes estratégicas. Papeles de Economía Española, (80), 248-265. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/Migracion/Articulos/FUNCAS_PEE/080art17.pdf

Zurbriggen, C. (2004). Redes, actores e instituciones. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (30), 167-188.

Published

30-07-2025

How to Cite

García-Vegas, R., & García-López, P. M. (2025). Governance capabilities and innovative public services. The case of the Social Innovation Centre ‘La Noria’ of the Málaga Provincial Council (Spain). Documentación Administrativa, (14), 90–106. https://doi.org/10.24965/da.11535