Coming Back to the Canon. What should public policy classes teach?
DOI:
https://doi.org/10.24965/gapp.11141Keywords:
Teaching, public politics, canon, methodologyAbstract
Subjects related to public policies make up a fundamental part of Political Science degree programs, although there is no consensus regarding the content and teaching methodology. The objective of this article is twofold, on the one hand it tries to answer what we should teach about the analysis and evaluation of public policies and on the other, how we should do it. Those of us who are teachers of this subject must try to focus our task combining the theoretical and practical learning of the students, with the potential benefit of the research for the institutions in which they carry out their research. After detecting some gaps in the teaching guides of 18 Spanish Public Universities, we propose a greater promotion of transversal competences through the use of secondary sources, qualitative techniques and quantitative techniques. From this perspective, which implies an attempt to define a canon or model (which should constitute the hard core of public policy analysis), four large dimensions are analyzed: actors, resources, processes, and results. The conclusions, after almost two decades of teaching experience, indicate that the transfer of knowledge between the classroom and the institutions is directly proportional to the degree of involvement of all its agents.
Downloads
References
Aguilar, L. F. (ed.) (1992). Estudio introductorio. En El estudio de las políticas públicas. Miguel Ángel Porrúa.
Alvira, F. R. y Serrano, A. (2015). Diseños y estrategias de investigación social. En M. García Ferrando, F. R. Alvira Martín, L. E. Alonso y R. M. Escobar Mercado (coords.), El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación (pp. 76-109). Alianza.
Arranz, J. M. y García Serrano, C. (2022). La evaluación del impacto de las políticas públicas: el caso de las políticas del mercado de trabajo. Papeles de economía española, (172), 139-154. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2022/06/PEE_172_José-M.-ARRANZ.pdf
Callejo, J. (2009). Introducción a las técnicas de investigación social. Editorial Universitaria Ramón Areces.
Carrillo, E. y Bañón, R. (1997). La nueva administración pública. Alianza.
Cea D’Ancona, M. A. (2012). Fundamentos y aplicaciones en metodología cuantitativa. Síntesis.
Crespo, J. y Pastor, G. (2002). Administraciones Públicas españolas. McGrawHill – Interamericana de España.
Dahl, R. (1961). The Behavioral Approach in Political Science: Epitaph for a Monument to a Successful Protest. American Political Science Review, 55(4), 763-772. https://doi.org/10.2307/1952525
De la Fuente, A. (coord.) (2021). La evaluación de políticas públicas en España: antecedentes, situación actual y propuestas para una reforma [Informes y papeles del Grupo de Trabajo Mixto COVID-19]. FEDEA Policy Paper, (2021-09). https://fedea.net/la-evaluacion-de-politicas-publicas-en-espana-antecedentes-situacion-actual-y-propuestas-para-una-reforma/
De la Rica, S., Gorjón, L. y Lizarraga, I. (2021). La evaluación como proceso de aprendizaje: una necesidad del presente, una inversión de futuro. Cuadernos económicos de ICE, (102), 87-101. https://doi.org/10.32796/cice.2021.102.7312
Espinosa, J. y Bustelo, M. (2019). ¿Cómo evaluamos el éxito de las políticas de igualdad de género? Criterios y herramientas metodológicas. Revista española de ciencia política, (49), 151-172. https://doi.org/10.21308/recp.49.07
Flecha, J. R. y Racionero, S. (2012). ¿Por qué no lo hacen en Harvard y Wisconsin? ¿Por qué las mejores universidades mantienen otras preocupaciones distintas a las de las universidades españolas? En J. B. Martínez (coord.), Innovación en la universidad. Prácticas, políticas y retóricas (pp. 105-129). Editorial Graó.
Francés, F. J. (2016). Metodologías participativas para la investigación y la intervención social. Publicaciones de la Universitat d’ Alacant.
González, B. (2022). Evaluación de políticas: salud y sanidad. Papeles de Economía Española, (172), 110-125. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2022/06/PEE_172_Beatriz-GONZÁLEZ-LÓPEZ-VALCÁRCEL.pdf
Harguindéguy, J. B. y Echavarren, J. M. (2016). La institucionalización del análisis de políticas públicas en España. Un campo científico dual. Gestión y Política Pública, 25(2), 663-698. http://www.gestionypoliticapublica.cide.edu/ojscide/index.php/gypp/article/view/202
Harguindéguy, J. B. (2020). Análisis de políticas públicas. Tecnos.
Instituto para la Evaluación de Políticas Públicas (2020). Guía de evaluación de resultados de políticas públicas. Instituto para la Evaluación de Políticas Públicas – Secretaría de Estado de Función Pública. Ministerio de Política Territorial y Función Pública. Gobierno de España. https://funcionpublica.hacienda.gob.es/dam/es/portalsefp/evaluacion-politicas-publicas/Documentos/Metodologias/Guia_de_Evaluacion_de_Resultados.pdf
Ivàlua (2018). Diez años evaluando para mejorar las políticas públicas (coord. Jordi Miras Llopart). Instituto Catalán de Evaluación de Políticas Públicas – iválua. Generalitat de Catalunya. https://ivalua.cat/sites/default/files/inline-files/30_07_2019_07_03_04_Opuscle_CAST_digital.pdf
Kreiman, G. (2021). Sunstein, Cass R.: Behavioral Science and Public Policy. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (25), 87-90, Número monográfico: Los nudges y el diseño conductual de políticas públicas. https://doi.org/10.24965/gapp.i25.10904
Lindblom, C. E. (1991). El proceso de elaboración de políticas públicas [colección: Estudios. Serie administración general]. Instituto Nacional de Administración Pública.
Mény, I. y Thoenig, J. C. (1992). Las políticas públicas. Ariel.
Mora, J. S. (2022). La evaluación de las políticas públicas: la administración de justicia. Papeles de Economía Española, (172), 100-109. https://www.funcas.es/articulos/la-evaluacion-de-las-politicas-publicas-la-administracion-de-justicia/
Morton, R. B. y Willams, K. C. (2010). Experimental Political Science and the Study of Causality. From Nature to the Lab. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9780511762888
Pal, L. A. y Clark, I. D. (2016). Teaching public policy: Global convergence or difference? Policy and Society, 35(4), 283-297. https://doi.org/10.1016/j.polsoc.2016.11.006
Palacios, J. L. (2014). Técnicas cuantitativas de investigación social: cuestiones fundamentales y casos prácticos. Editorial Universitas.
Prats i Català, J. (2005). De la burocracia al management, del management a la gobernanza: las transformaciones de las Administraciones públicas de nuestro tiempo. Instituto Nacional de Administración Pública.
Pressman, J. L., y Wildavsky, A. (1984). Implementation. University of California Press.
Ramió, C. (1999). Teoría de la Organización y Administración Pública. Tecnos – Universidad Pompeu Fabra.
Sarria-Pedroza, J. y Fernández-Guadaño, J. (2021). Evaluación del impacto de políticas públicas: análisis temporal del programa de reindustrialización de España. CIRIEC España: Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (102), 291-328. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.102.18914
Seoane, J. (2006). La disputa del canon clásico en la sociología. Espacio Abierto, 15(4), 705-724. https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/1306
Serrano, E., Herrera, M., Martínez, A., Simón, J. y Díaz, A. (2019). Bases para la Evaluación de Impacto de Políticas Públicas. Instituto Andaluz de Administración Pública – IAAP. https://www.juntadeandalucia.es/institutodeadministracionpublica/publico/anexos/evaluacion/Bases_Evaluacion_Impacto.pdf
Simon, H. A. (1957). Administrative behaviour. McMillan Company.
Subirats, J. y Gomá, R. (coords.) (1998). Pólíticas públicas en España: contenidos, redes de actores y niveles de gobierno. Ariel.
Subirats, J., Knoepfel, P., Larrue, C. y Varone, F. (2008). Análisis y gestión de políticas públicas. Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gestión y Análisis de Políticas Públicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.