Evaluating the impact of the implementation of quality in Public Administrations. The Service Letters in the Community of Madrid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24965/reala.vi298-299.9277

Keywords:

Public Management, administrative audit, Service Letters, human, material and technological resources, good government

Abstract

Within the context of transformation and modernization of public devices of the different OECD countries, the appearance of quality marked a milestone early in the 1990s in the management of public organizations, generating a set of tools with the aim of putting in the central axis of public action, the needs of citizens and their satisfaction. One of the most relevant tools are the Service Letters. The Service Letters constitute one of the management improvement instruments most used by Spanish public administrations in recent years, the Community of Madrid being one of the pioneering cases in its adoption and implementation. This work presents part of the results obtained through a research project, funded by the Community of Madrid, in which the Letters of Operational Services within its administrative units were analyzed, as well as the impact on them of their implementation, although it focuses in the analysis of two dimensions of public management: human capital and material resources. With this, certain general conclusions are drawn about the contribution of these instruments in good governance and public management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Crespo González, Universidad Complutense de Madrid (España)

Departamento de Ciencia Política y de la Administración II de la Universidad Complutense de Madrid.

Juan Ignacio Criado Grande, Universidad Autónoma de Madrid (España)

Departamento de Ciencia Política y de la Administración II de la Universidad Complutense de Madrid.

References

ALBI, Emilio, (2000): Público y Privado. Un Acuerdo Necesario. Barcelona: Ariel.

BALLART, Xavier, (2001): Innovación en la Gestión Pública y en la Empresa Privada. Madrid: Díaz de Santos.

BALLART, Xavier (1996): «Indicadores para el control de la gestión de personal», en Gestión y Análisis de Políticas Públicas, n.º 5-6, pp. 101 y ss.

BAZAGA, Isabel, Ernesto CARRILLO, Juan A. Ramos, José Sosa, y Manuel TAMAYO, (1998): El Consumo y la Calidad de los Servicios Públicos. Estudio de Caso de la Ciudad de Coslada. Madrid: Consejería de Medio Ambiente y Desarrollo Regional, Comunidad de Madrid-Ayuntamiento de Coslada.

BYNOE, Ian, (1996): Beyond the Citizen’s Charter: New Directions for Social Rights. London: Institute for Public Policy Research.

CHANDLER, J. A. ed. (1996): The Citizen’s Charter. Aldershot: Dartmouth.

CRESPO GONZÁLEZ, Jorge (2001): La implantación de un sistema de atención al ciudadano a través de la calidad total en un Ayuntamiento: la gestión del proceso, en Revista de Estudios Locales (Cunal).

CRIADO, J. Ignacio, (2004): Construyendo la e-Administración Local. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación e Internet en los Ayuntamientos de la Comunidad de Madrid. Madrid: Euro Gestión Pública.

DIRECCIÓN GENERAL DE CALIDAD DE LOS SERVICIOS, (1998): Manual de Implantación del Plan de Calidad de los Servicios de la Comunidad de Madrid. Madrid: Consejería de Hacienda, Comunidad de Madrid.

GÓMEZ RIVAS, José V. (2004): Gobernanza Democrática en el Nivel Local. De la Gestión de Puestos a la Gestión del Conocimiento. Valencia: Diputación de Valencia.

LÓPEZ, Jordi, y Albert GADEA, (2001): Una Nueva Administración Pública. Estrategias y Métodos para Mejorar la Calidad y la Eficiencia del Gobierno. Oñati: Instituto Vasco de Administración Pública.

LÓPEZ, Guillem, ed. (2003): Los Nuevos Instrumentos de la Gestión Pública. Barcelona: Caja de Ahorros y Pensiones de Barcelona.

McGUIRE, L. (2001): «Service Charters-Global Convergence or National Diverge? A Comparison of Initiatives in Australia, the United Kingdom and the United States». Public Management Review 3 (4): 493-524.

MORENO, José Luis, (1998): «Implantación del Plan de Calidad en la Comunidad de Madrid (1995-1998)». Gestión y Análisis de Políticas Públicas 11-12: 61-81.

OLÍAS DE LIMA, Blanca, (2002): «Las Administraciones Públicas Españolas: Balance y Perspectivas». En Administraciones Públicas Españolas, eds. J. Crespo y G. Pastor. Madrid: McGraw-Hill, pp. 367-393.

OLÍAS DE LIMA, Blanca, (2003): «La Mejora de los Servicios Públicos y la Revisión de las Relaciones entre la Administración y el Ciudadano: las Cartas de Servicios». Reforma y Democracia 25.

POLLIT, Christopher, (1994): «The Citizen’s Charter: a Preliminary Analysis». Public Money & Management 14 (2): 9-14.

POLLIT, Christopher, y Stephen Harrison, eds. (1992): Handbook of Public Services Management. Oxford: Blackwell.

SANCHO, David, (1999): Gestión de Servicios Públicos: Estrategias de Marketing y Calidad. Madrid: Tecnos - Universitat Pompeu Fabra.

SHARMA, Alok y VIVEKK. Agnihotri, (2001): «The Citizen’s Charter: the Indian Experience» International Review of Administrative Sciences 67 (4): 733-740.

SCHIAVO, Luca, (2000): «Quality Standards in the Public Sector: Differencies between Italy and the UK in the Citizen’s Charter Initiatives». Public Administration78 (3): 679-698.

WILLETT, Chris, (1996): ed. Public Sector Reform and the Citizen’s Charter. London: Blackstone Press.

Published

01-06-2011

How to Cite

Crespo González, J., & Criado Grande, J. I. (2011). Evaluating the impact of the implementation of quality in Public Administrations. The Service Letters in the Community of Madrid. Revista De Estudios De La Administración Local Y Autonómica, (298-299). https://doi.org/10.24965/reala.vi298-299.9277