Case studies and legal proposals to the excercise of the legal authority in the schools

Authors

  • Alfonso Conejo Rodríguez Ministerio Educación Cultura y Deporte. Dirección Provincial de Ceuta

DOI:

https://doi.org/10.24965/gapp.v0i13.10231

Keywords:

Conflict, school violence, scholastic coexistence, discipline

Abstract

There are numerous investigations related to school violence, most of them are about psychosocial and educational aspects. Nevertheless, there are not enough articles that tackle administrative and legal aspects. This article is part of a more extensive research, which begins with a revision of the legal framework, and in which the aspects which require more attention and the possible causes of non-compliance with the rules have been verified. The documentary analysis of the disciplinary reports and sanction files in a high school, show the existence of numerous errors in the procedure. When schools must adopt sanctioning measures it is important that the procedure is not invalidated or denounced in the courts of justice. A survey that was answered by the teachers revealed that they do not feel qualified perform this function. From the results obtained we suggest carrying out the adaptation of the school internal regulations in the course of its duties with the participation of all sectors of the educational community, and to make specific those aspects which made the education centre a coexistence place, optimizing the resources within the legislative framework. Finally, conclusions related to the necessity to facilitate the schools protocols of action and to address specific teacher training processes are offered.

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Author Biography

Alfonso Conejo Rodríguez, Ministerio Educación Cultura y Deporte. Dirección Provincial de Ceuta

Es licenciado en Derecho por la Universidad de Granada y Doctor por la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad de Granada. Funcionario de Carrera del Cuerpo de Profesores de Enseñanza Secundaria. Ha ocupado puestos relevantes como letrado en el Ilustre Colegio de Abogados de Ceuta, Técnico de Grado Superior en la Administración General del Estado, Profesor licenciado de Enseñanza concertada, Profesor tutor en Master Universitario, Profesor Asociado en la Facultad de Educación y Humanidades, Secretario General de la Dirección Provincial MECD de Ceuta, Secretario: del Foro Educación Ciudad de Ceuta y Secretario General de FPAVC y Confederación Española Centros de la UNESCO. Entre sus líneas de investigación se encuentran: la educación, valores constitucionales, diversidad, cultura y red UNESCO, Mejora de Convivencia y participación de comunidad educativa, refuerzo, acompañamiento escolar, abandono escolar e inserción laboral. Entre sus publicaciones se pueden destacar: Modelos organizativos y calidad educativa, Aprendizaje, educación en valores, educación social e inmigración e Indisciplina escolar y procedimiento sancionador.

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Published

27-05-2015

How to Cite

Conejo Rodríguez, A. (2015). Case studies and legal proposals to the excercise of the legal authority in the schools. Gestión Y Análisis De Políticas Públicas, (13), 59–67. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i13.10231