The Quality Management in Public Administrations of Spain. Balance and Perspectives

Authors

  • Joaquín Ruiz López Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL)
  • Eloy Cuellar Martín Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL)

DOI:

https://doi.org/10.24965/gapp.v0i10.10120

Keywords:

Public Administration, modernization, Public management, Quality management, sustainability, innovation

Abstract

Institutionalizing Quality Management in Public Administrations of Spain was developed during the 2000s in the context of the New Public Management. The process served to strengthen the quality management as the main strategy of modernization of public administrations in Spain as well as to promote cultural change and drive the opening of government to the new challenges of modernization today: transparency and good governance, sustainability and innovation and new challenges for smart government. The economic crisis has called into question the Quality Management Strategies in Public Administration. In this time new lines are proposed for modernization, but in many cases, they lack a comprehensive management perspective and focus on the process of modernization in a fragmentary way. The authors analyzed the implementation of Quality Management at all three levels of the Spanish government, but more focused on the national administration, where primary sources of information are available. The article offers a perspective on the level of development of this management culture in the Public Administrations of Spain. The conclusion is that the strategy of implementation of Quality Management in the Spanish government not only remains full valid but is a critical need to confront the new challenges of modernization in the public sphere from a rational perspective and consistent step with the needs and expectations of citizens.

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Author Biographies

Joaquín Ruiz López, Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL)

Licenciado en Ciencias Políticas por la Universidad Complutense de Madrid. Máster en Gestión de la Administración Pública (INAP) y diplomado en Calidad de los Servicios (INAP/AEC). Ha desempeñado diversos puestos directivos en la Administración General del Estado y actualmente es director del Departamento de Calidad de los Servicios de la Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL), donde además ha dirigido varias evaluaciones de servicios públicos. Es colaborador habitual del Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo (CLAD), del INAP y de distintos centros de formación de funcionarios, miembro del Comité Ejecutivo de la Fundación Iberoamericana para la Gestión de Calidad (FUNDIBEQ) y coordinador del Foro de Administraciones Públicas del Club Excelencia en Gestión. Fue profesor asociado de Ciencia Política y de la Administración en la Universidad Carlos III de Madrid. Ha coordinado diversas publicaciones en materia de calidad y publicado numerosos artículos en medios especializados españoles e internacionales, los dos últimos de ellos: “Calidad en la gestión pública: del azar a la necesidad”, Revista del CLAD Reforma y Democracia. Nº 54 (octubre 2012), y “Evaluación Smart. Utilidad de la evaluación de la calidad de los servicios”, Revista GAPP, nº 8 (julio-diciembre 2012).

Eloy Cuellar Martín, Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL)

Licenciado en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad Complutense de Madrid. Máster en Gestión Pública (UCM). Ha formado parte del Departamento de Calidad del Ayuntamiento de Alcobendas integrando el equipo ganador del Premio Naciones Unidas al Servicio Público en 2003. Actualmente es responsable en el Departamento de Calidad de la Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL), labor que compagina con la de profesor del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Carlos III de Madrid. También es colaborador habitual de la Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP). Ha desarrollado asistencias técnicas como experto Internacional de la Ecole Nationale d'Administration (ENA) y participado en la Red EUPAN de AA.PP. de la Unión Europea como corresponsal nacional del Modelo CAF.

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Published

24-02-2014

How to Cite

Ruiz López, J., & Cuellar Martín, E. (2014). The Quality Management in Public Administrations of Spain. Balance and Perspectives. Gestión Y Análisis De Políticas Públicas, (10), 91–108. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i10.10120