From the thought to the action…, creating public value. Strategic management tools for the integration of skills in the education system

Authors

  • Paulino Martín Seco Director del Instituto Nacional de las Cualificaciones (MECD
  • Sonia Martín Pérez Profesora de la Escuela de Administración Pública de Castilla Y León (ECLAP)

DOI:

https://doi.org/10.24965/gapp.v0i11.10178

Keywords:

Competences, education system, strategy, strategic alignment, public value, public policy, public administration

Abstract

The evolution of education systems in the last decades, changes have been implicit in places, in the media, on objectives, but especially in the process. This evolution in the process will be linked in the coming years to the development of competency-based education, which involves the development of learning via experimentation, and that enables people, be who can and will become. This new vision of learning was described by Confucius, five hundred years before our era, “... I was told and I forgot I saw it and understood it, I did and I learned ...” But obviously now the necessary competences to integrate and develop in society have changed, as did the goals, means and needs. In this paper, we propose the use of tools and models of quality management for integrating competence education throughout the education system, from the perspective of strategic management, aligning the goals of current educational policies, to improve the system quality, economic development and social cohesion, with a management methodology such policies, so that the improvement of basic, professional and interpersonal competencies are the way to achieve these objectives through public policies that guarantee effectiveness, efficiency and effectiveness in the management of available resources in the administration, to generate public value for citizens and society as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulino Martín Seco, Director del Instituto Nacional de las Cualificaciones (MECD

Director del Instituto Nacional de las Cualificaciones (MECD). Pertenece al Cuerpo de Inspectores de Educación y al Cuerpo de Profesores Técnicos de FP.(JCyL). Máster en Dirección y Gestión Pública, (INAP). Diploma Estudios Avanzados del Doctorado en Ingeniería Industrial, en el área de conocimiento “Organización de Empresas y Educación” (UVA). Ingeniero en Organización Industrial (UVA). PREMIOS DE INVESTIGACIÓN SOBRE MODERNIZACIÓN DE LA Administración Pública. Cuadro de Mando Integral en Centros de FP, Modelo de Dirección y Gestión Pública de nivel gerencial. (JCyL 2004 y 2006). Ha publicado el libro “La excelencia operativa en la Administración Pública Creando Valor Público. Guía para la implantación de la gestión basada en procesos en la Administración Pública” (INAP).

Sonia Martín Pérez, Profesora de la Escuela de Administración Pública de Castilla Y León (ECLAP)

Cuerpo de Inspectores de Educación.(JCyL). Profesora de la Escuela de Administración Pública de Castilla Y León(ECLAP). Área de Dirección y Gestión Pública. Programa de alta dirección y gestión(IESE) . Diploma Estudios Avanzados del Doctorado en Ingeniería Industria. Área de Organización de Empresas y Educación(UVA). Ingeniera en Organización Industrial(UVA) Premios: EXCELENCIA Y CALIDAD DEL SERVICIO PÚBLICO. Plan de formación continuada de los profesionales de salud de CyL 2008-2011”.JCyL2008. INVESTIGACIÓN SOBRE MODERNIZACIÓN DE LA Administración JCyL.Cuadro de Mando Integral en Centros de FP(2004), Modelo de Dirección y Gestión Pública(2006) Ha publicado: La excelencia operativa en la Administración Pública. Creando Valor Público. Guía para la implantación de la gestión basada en procesos. INAP Del pensamiento a la acción. El despliegue operativo de los planes estratégicos en la Administración Pública.Revista Capital Humano,Nº 239

References

Arenilla, M. (2011) Administración Pública entre dos siglos. (Homenaje a Mariano Baena del Alcazar). Madrid: INAP.

Arenilla, M. (2011) Crisis y reforma de la Administración pública. Oleiros: Netbiblo.

Arieu, Agustín (2007) Consistencia estratégica vs. acciones inconexas. España. MateriaBIZ.

Baena del Alcazar, M.ARIANO (1995) “Reformando a Leviathan: La administración pública”. Revista Política y Sociedad.

BARDACH, EUGENE (1998) Los ocho pasos para el análisis de Políticas Públicas. Mexico: CIDE

BYRNE, JOHN A., GERDES,L.(2005) The Man Who Invented Management. New York, Bloomberg Businessweek Magazine.

Chandler, ALFRED A. D., JR. (1980) Managerial Hierarchies. Harvard University Press.

Consejo Escolar del Estado (2012), Informe 2012 sobre el Estado del Sistema Educativo. Curso 2010-201. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Consejo Escolar del Estado. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Edición: 2012. NIPO: 030-12-150-9.

FUNDACIÓN BERTELSMANN (2013), Juventud, empleo e iniciativa emprendedora en España. Madrid: FUNDACIÓN BERTELSMANN. Depósito Legal: B-10597-20133.

Galvany, Albert A. (2012) Suntzui. El arte de la guerra. Traducción directa del chino antiguo (8ª edición). Madrid: Trotta.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2012), Sistema estatal de indicadores de la educación. EDICIÓN 2012. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Edita:© Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Edición: 2012. NIPO: 030-12-419-5.

Kaplan, R.S.Kaplan y Norton, D.P. Norton (2001), Como utilizar el Cuadro de Mando Integral (2ª Ed). Barcelona: Gestión 2000.

Kaplan, R.S.Kaplan y Norton, D.P. Norton (2001), El Cuadro de Mando Integral (3ª Ed). Barcelona: Gestión 2000.

Kaplan, R.S.Kaplan y Norton, D.P. Norton (2006), Alignment. Barcelona: Gestión 2000.

Kaplan, R.S.Kaplan y Norton, D.P. Norton (2007). Mapas Estratégicos. Barcelona: Gestión 2000.

López Correa, A. (2013), Henry Mintzberg: “El management es, de cierta manera, la esencia de la vida misma”. España. Managers Magazine.

Martín Pérez, S. y Martín Seco, P. (2014), La excelencia operativa en la Administración Pública Creando Valor Público: Guía para la implantación de la gestión basada en procesosen la Administración Pública. Madrid: INAP.

McClelland, David D. C. (1971) Testing for Competence rather than for Intelligence, Educational Testing Service, Princeton, New Jersey, January 4.

Moore, Mark H. (1998), Gestión estratégica y creación de valor en el sector público. Barcelona: Paidós

OECD (2012), Better Skills, Better Jobs, Better Lives: A Strategic Approach to Skills Policies, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264177338-en.

PANORAMA DE LA EDUCACIÓN INDICADORES DE LA OCDE 2012. INFORME ESPAÑOL. Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades. Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Madrid 2012.

PORTER, M. E. (2008). The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review.

RONDA PUPO, GUILLERMO A. Y MARCANÉ LASERRA, JOSÉ ÁNGEL, De la estrategia a la dirección estratégica. Un acercamiento a la integración de los niveles estratégico, táctico y operativo. Revista Ciencias de la Información abril 2004

RUIZ LÓPEZ, JOAQUÍN S. (2012): “Calidad en la Gestión Pública: del azar a la necesidad”. Revista CLAD Reforma y Democracia. Caracas. Venezuela.

SALGANIK, L. H, RYCHEN D. S., MOSER U., KONSTANT J. (1999), Projects on Competencies in the OECD Context: Analysis of Theoretical and Conceptual Foundations, SFSO, OECD, ESSI, Neuchâtel.

Subirats Humet, J., Varone, F., Larrue, C. (2008), Análisis y gestión de políticas públicas. Barcelona: Ariel.

Taylor, F.W. (1912) Scientific Management; Shop Management; Taylor´s Testimony before the Special House Committee, Connecticut, Green wood Press.

Von Newman, J. And Morgerstern, O (1944) Theory of games and economic behavior. Princenton Universtiy Press. Princenton, NJ. EEUU.

Published

10-07-2014

How to Cite

Martín Seco, P., & Martín Pérez, S. (2014). From the thought to the action…, creating public value. Strategic management tools for the integration of skills in the education system. Gestión Y Análisis De Políticas Públicas, (11), 57–73. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i11.10178