Educational models and secondary educational policies in Andalusia, Madrid and the Basque Country: problems, agendas and decisions

Authors

  • Esther del Campo García Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI-UCM)
  • Eliseo López Sánchez Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.24965/gapp.v0i13.10236

Keywords:

Secondary educational policies Autonomous Communities, multiple streams, decision making processes, public problems

Abstract

This article aims at explaining and analyzing how Autonomous Communities have defined their different educational models and policies for secondary education from an ambiguous legal framework in central State, culminating in the Organic Education Law in 2006. We have selected three particularly relevant and different cases, which allow us to contrast as the regional educational models are configured: the Basque Country, Andalusia and Madrid Region. The analysis focuses on key elements of State legislation, such as the management autonomy of high schools, the role of stakeholders involved in this policy, the outsourcing contracts with the private schools and the adaptation of policies to social differences between Autonomous Communities. Based on Zahariadis' multiple streams model, this article concludes by pointing out the importance of the social environment context and its impact on the policies, the relevance of the ruling party's ideology in each Autonomous Community and the involvement of stakeholders in the implementation of secondary education policy.

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Author Biographies

Esther del Campo García, Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI-UCM)

Doctora en Ciencias Políticas y Sociología. Profesora titular de universidad de la Universidad Complutense de Madrid. Secretaria docente del Departamento de Ciencia Política y de la Administración II desde febrero de 2003, Co-Directora del Programa de Doctorado en Gobierno y Administración Pública del Instituto Universitario Ortega y Gasset desde el curso 2004. Directora del Curso Gobernabilidad y Reforma del Estado en América Latina en la Escuela Complutense de Verano de la Fundación General de la U.C.M. (tres ediciones). Coordinadora del Master de Estudios Políticos Aplicados de la FIIAPP durante el curso 2004-2005. Miembro de la Junta Directiva de la Asociación Española de Ciencia Política y tesorera de dicha asociación en el período 1997-2001. Secretaria Ejecutiva de la AECPA (2001-2005). Co-Directora de la Revista de Ciencias Sociales América Latina Hoy, editada por la Universidad de Salamanca (con el prof. Dr. Manuel Alcántara Sáez). Co-Editora de la Revista Española de Ciencia Política editada por la Asociación Española de Ciencia Política desde mayo de 2003 (con el prof. Dr. Ramón Máiz). Sus líneas de investigación son: Gobernabilidad y Reforma del Estado en América Latina, Gobierno y Administración Pública, Instituciones y Partidos Políticos en América Latina, Intereses y grupos de presión, Investigación y metodología en ciencia política, Política Comparada, Procesos de descentralización política y administrativa, Representación y participación política de las mujeres y Sistemas Políticos Comparados. Es autora de diversas publicaciones como: “La emergencia de una pauta europeizada de agregación de intereses”, en: C. Closa (ed.), La europeización del sistema político español, Ed. Istmo-Akal, Madrid, 2001, 68-82, “La representación política de las mujeres en América Latina”, en: P. de Villota (coord.), Globalización a qué precio, Icaria, Barcelona, 2001, pp. 187-201; y “Women and Politics in 90’s Latin America: Perspectives and Limits of the Institucional Aspects of Women’s Political Representation”, en Journal of Social Forces, 83:2, 2005.

Eliseo López Sánchez, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Ciencias Políticas por la UNED, y Licenciado en Ciencias Políticas y Sociología por la UCM. 'Magister' del Curso de Postgrado en Administración Pública (1997-98) del Instituto Universitario Ortega y Gasset (IUOG) - Instituto Nacional de Administración Pública (INAP). Diplomado del “II Programa Formativo de Creación de Empresas Innovadoras”, (2000-2001), impartido por el Instituto Euroforum Escorial y financiado por Madri+d. Profesor ayudante doctor en la Facultad de Ciencias Políticas de la UCM, impartiendo asignaturas de política públicas y organización del Estado autonómico y tutor del Centro Asociado de Madrid de la UNED desde curso 2000-2001. Entre sus publicaciones se cuentan diversos artículos como: “Different models in educational regional policies in Spain”, en: Annals of the University of Bucharest. Political Science Series. Year XV, nº 2, Diciembre 2013. Bucarest. Páginas: ISSN 1582- Página 2 de 3 2486 CL. “Las instituciones autonómicas y su funcionamiento”, en colaboración con Sánchez Cano, Joaquín; y Aznar Forniés, Álvaro; en: Ferri Durá, Jaime (dir.) (2013) Política y Gobierno en el Estado autonómico. Tirant Lo Blanc-INAP, Valencia. Páginas 99 - 160. ISBN: 978-84-9033-979-4, y “El sistema político de los Países Bajos”, en: Delgado, Irene y Chavarri, Pilar (eds.) (2011) Sistemas Políticos Contemporáneos. UNED, Madrid. Páginas: 377 – 422. ISBN: 978-84-362- 6276-6.

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Published

28-05-2015

How to Cite

del Campo García, E., & López Sánchez, E. (2015). Educational models and secondary educational policies in Andalusia, Madrid and the Basque Country: problems, agendas and decisions. Gestión Y Análisis De Políticas Públicas, (13), 25–43. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i13.10236