Autoevaluation and Public Policies: an experience in Argentina’s primary schools

Authors

  • Elena Duro
  • Olga Nirenberg

DOI:

https://doi.org/10.24965/gapp.v0i3.432

Keywords:

Plans for improvement, institutional management, educational quality

Abstract

Is it possible to influence or to produce positive changes in the public policy by means of self-evaluation procedures about the performance of organizations which offer public services? Under the premise that self-evaluation promotes “intelligent organizations” (who learn and change from their own experiences) such way is strategic and possible, although not the only one. This article reports the processes and results of the implementation, during the period 2007 - 2009, of an Instrument for self-evaluation of educational quality (Instrumento para la Autoevaluación de la Calidad Educativa - IACE) in primary schools of Argentina. It was carried out within the institutional framework of UNICEF Argentina in agreement with the Center for the Support of Local Development (Centro de Apoyo al Desarrollo Local - CEADEL), Argentinean Non-Governmental Organization who works in public policies, and mainly in evaluative interventions. The self-evaluation turned out an effective strategy to influence educative public policies, therefore the traditional top-down directionality in making decisions and defining policies processes was replaced by a complementary bottom-up alternative, where school’s human resources and students’ families outlooks and suggestions about future actions are reflected.

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Author Biographies

Elena Duro

Profesora de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de la Plata. Ha cursado estudios de posgrado en metodología de la investigación en políticas educativas y gerencia de programas. Responsable del área de Educación en UNICEF Argentina, desde el año 2000. Directora de Planeamiento Educativo del Gobierno de la Provincia de Buenos Aires y consultora del Instituto Interamericano de Derechos Humanos (IIDH) con sede en Costa Rica. Ha ejercido docencia en temas de psicología educacional, didáctica y planificación en la Universidad Nacional de La Plata. Tiene diversas publicaciones sobre temas de educación, derechos de la infancia, trabajo infantil, evaluación educativa y planificación de políticas públicas.

Olga Nirenberg

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de Buenos Aires y Diplomada en Salud Pública por la citada universidad. Preside la ONG Centro de Apoyo al Desarrollo Local (CEADEL), que en alianza con UNICEF Argentina coordina proyectos sobre evaluación de Calidad Educativa. Es consultora de la Fundación ARCOR en cuestiones de gestión de proyectos y de evaluación. Ha participado como evaluadora en diversos programas sociales nacionales e internacionales. Ejerce docencia y cuenta con diversas publicaciones en materia de diseño y evaluación de programas sociales.

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Published

01-06-2010

How to Cite

Duro, E., & Nirenberg, O. (2010). Autoevaluation and Public Policies: an experience in Argentina’s primary schools. Gestión Y Análisis De Políticas Públicas, (3), 113–138. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i3.432