The governance of river basins from the Water Framework Directive: Increase of functions and loss of policy capacity of the confederations
DOI:
https://doi.org/10.24965/gapp.11273Keywords:
multilevel governance, commons, policy capacity, water policy, Basin AuthoritiesAbstract
Objectives: this paper addresses the role of the hydrographic confederations in intercommunity basins in the context of the transformation of Spanish water policy since the implementation of the Water Framework Directive. To do so, we will analyse how such confederations, developing the function of basin organisation, have had to lead a complex governance system in which a greater number of institutional and non-institutional actors with dissonant perceptions and discourses on the management of this common good have been integrated. Methodology: it is based on the fieldwork of a previous research project, consisting basically of in-depth interviews, to which a supplementary number have been added expressly for the preparation of this work. The study is also based on the analysis of official documentation and relevant bibliography. Results: the governance system of Spanish water policy has become more complex as a result of the application of the aforementioned directive, justifying, in our opinion, the expression «wicked problem» to refer to it. Conclusions: in this context, the confederations have lost capacity, not so much as a direct consequence of the entry into force of the European regulations, but rather as a result of certain decisions taken by the central administration at the same time as the directive was implemented.
Downloads
References
AEVAL (2010). Evaluación de la gestión y funcionamiento de las confederaciones hidrográficas. Ministerio de la Presidencia, AEVAL. https://funcionpublica.digital.gob.es//dam/es/portalsefp/evaluacion-politicas-publicas/Documentos/Evaluaciones/2009/E17.pdf
Cañez, A. (2015). La gestión integrada de recursos hídricos en la política federal del agua: propuesta para la nueva ley general de aguas en México. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (13), 69-83. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i13.10232
Colino, C. (2021). Los retos de la coordinación y la cooperación en el Estado autonómico. En C. Colino (coord.), Retos de la gobernanza multinivel y la coordinación del Estado autonómico: de la pandemia al futuro (pp. 11-33). Instituto Nacional de Administración Pública.
De la Peña Varona, A., Mondragón Ruiz de Lezana, J., Ramos Gallarín, J. A. y Alda Fernández, M. (2022). Gobierno multinivel y compartido en España. La interacción entre comunidades autónomas y Administración General del Estado en la planificación hidrológica. Instituto Nacional de Administración Pública.
De Stefano, L. y Hernández-Mora, N. (2018). Multi-level interactions in a context of political decentralization and evolving water-policy goals: The case of Spain. Regional Environmental Change, (18), 1579-1591. https://doi.org/10.1007/s10113-018-1318-6
Dente, B. y Subirats, J. (2014). Decisiones públicas. Análisis y estudio de los procesos de decisión en políticas públicas. Ariel.
Escudero Gomez, I. A. y Martin Trigo, A. (2020). La gestión pública de una obra hidráulica compleja, entre el marco internacional y los intereses regionales privados: el caso del trasvase Tajo-Segura (España). Relaciones Internacionales, (45), 327-344. https://doi.org/10.15366/relacionesinternacionales2020.45.015
Espluga, J., Ballester, A., Hernández-Mora, N. y Subirats, J. (2011). Participación pública e inercia institucional en la gestión del agua en España. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (134), 3-26. https://doi.org/10.5477/cis/reis.134.3
Gallego, M.ª S. (2013). El abastecimiento de Madrid y el trasvase Tajo-Segura en la planificación y gestión de la Demarcacion Hidrográfica del Tajo. En P. Chainho, D. Baeza, J. Lino Costa, M.ª J. Costa, T. Ferreira, M.ª S. Gallego, N. Hernández-Mora, M. Á. Sánchez y G. Silva (auts.), El Tajo. Historia de un río ignorado (pp. 35-88). Fundación Nueva Cultura del Agua.
Hernández-Mora, N. (2019). A vueltas con el trasvase Tajo-Segura. Fundación Nueva Cultura del Agua. https://fnca.eu/73-boletin/titulos/567-a-vueltas-con-el-trasvase-tajo-segura
Holcombe, R. G. (2016). Advanced Introduction to Public Choice. Edward Elgar.
Pattyn, V. y Brans, M. (2015). Organisational analytical capacity: Policy evaluation in Belgium. Policy and Society, 34(3-4), 183-196. https://doi.org/10.1016/j.polsoc.2015.09.009
Pérez de los Cobos, E. (2021). Litigios competenciales en materia de aguas. Tirant lo Blanch.
Peters, B. G. (2015). Policy capacity in public administration. Policy and Society, 34(3-4), 219-228. https://doi.org/10.1016/j.polsoc.2015.09.005
Wälti, S. (2010). Multi-level environmental governance. En H. Enderlein, S. Wälti y M. Zürn (eds.), Handbook on Multi-level Governance (pp. 411-422). Edward Elgar.
Wu, X., Ramesh, M. y Howlett, M. (2015). Policy capacity: A conceptual framework for understanding policy competences and capabilities. Policy and Society, 34(3-4), 165-171. https://doi.org/10.1016/j.polsoc.2015.09.001
Wu, X., Ramesh, M. y Howlett, M. (2018). Policy Capacity: Conceptual Framework and Essential Components. En X. Wu, M. Howlett y M. Ramesh (eds.), Policy Capacity and Governance: Assessing Governmental Competences and Capabilities in Theory and Practice (pp. 1-25). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-54675-9_1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gestión y Análisis de Políticas Públicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.