Burgers and efficiency. Welfare state to the welfare society

Authors

  • Agustín García Inda Cuerpo Superior de Administradores Civiles del Estado

DOI:

https://doi.org/10.24965/gapp.v0i15.10311

Keywords:

State, welfare, Civil society, Public administration, efficiency

Abstract

The crisis that began in 2008 has shown a number of structural problems at different levels of the global economic system and, in particular, in Spanish society. The American ‘subprime’ crisis first, and then the Eurozone crisis, the real estate bubble, etc., have shown some contradictions in Spain, especially in the development and provision of social welfare. This article introduces the so called “Burger’s metaphor” as a theoretical construct that explains the inefficiencies of the public sector and how the solutions fail because of their political and social characteristics. That failure, the demographic trends and the chronic deficits demand answers that guarantee political, civil and social rights. The solutions are summarized in the “3S Theory”: Suppressing public initiatives, Superseding public by private and Simplifying; that is, applying the principle of subsidiarity to the individual to be able to move from Welfare State to Welfare Society. In order to get this –considering the ‘classical’ literature on social policies, social status, the worlds of welfare, post-capitalism and pluralism of welfare– three questions arise: (i). What inefficiencies exist in public and social policies? (ii). Can Spanish society in the European Union context bear this chronic inefficiency? (iii). Does the Dutch way serve as an answer, as it was expressed in Prince’s speech on September 2013? The socio-political determinants in the public sector and its economic consequences cause its intrinsic inefficiency. The system itself hinders the solution, given the politician’s preference for the electoral revenue. Employment and spending patterns hobble the manager, and other sociocultural factors prevent the reform. Several modernization plans, administrative simplification programs and e-government actions etc. have not had any effect on efficiency. “3S Theory” proposes a process of reflection and “competencies’ thinning”, so the State’s subsidiarity towards civil society becomes real and effective, without sacrificing Welfare. The supply of social welfare will have to come from a different way that will lead to the Welfare Society. Individuals, associations or companies must recover the “res publica”. It is about balancing the current responsibilities’ trade off: “Active” social responsibility (of engagement) of private sector and the so-called “third sector” and “passive” responsibility (Self-limiting) of public sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustín García Inda, Cuerpo Superior de Administradores Civiles del Estado

Funcionario del Cuerpo Superior de Administradores Civiles del Estado, es licenciado en Derecho por la Universidad de Zaragoza y tiene estudios de Economía (UNED) y de asesoramiento financiero (U. Pompeu Fabra). Ha ocupado puestos de responsabilidad en los Ministerios de Hacienda, de Justicia y de Interior, donde fue miembro de la delegación española en grupos de expertos de la UE; y en el Gobierno de Aragón, donde ha sido Director General de Recursos Humanos y Secretario General Técnico del Departamento de Educación, Universidad, Cultura y Deporte. Además, ha ocupado cargos directivos en el sector financiero y ha sido profesor asociado en la Universidad de Zaragoza. Ha publicado numerosos artículos sobre cuestiones políticas o administrativas y colabora ocasionalmente con medios de comunicación en tertulias en radio y televisión.

References

Cabrillo, F., Rocío Albert, R. y Biazzi, R. (2015). Libertad económica en España 2015 http://www.civismo.org/es/actividades/indice-de-libertad-economica-en-espana-2015.

CIS (1996) Estudio 2.213 y (Julio 2014). Opinión pública y política fiscal (XXXI) Estudio n.º 3034.

Comisión para la Reforma de las Administraciones Públicas (Informe 21/06/2013). http://www.seap.minhap.gob.es/dms/es/web/areas/reforma_aapp/INFORME-LIBRO/INFORME%20LIBRO.PDF.

Cuadrado Roura, J. R. Dtor. (2000). Política económica Objetivos e instrumentos. 2.ª Mc. Graw Hill Págs. 110 y ss.

Echebarría, K. (2008) “Los dilemas del diseño organizativo en la gestión pública”, en Los escenarios de la gestión pública del Siglo XXI. Francisco Longo y Tamyko Ysa (eds.) 2008. Escola d’Administració Pública de Catalunya.

Frédéric Bastiat, F. (1839). Ce qu’on voit et ce qu’on ne voit pas Disponible en castellano en http://bastiat.org/es/lqsvylqnsv.html.

Frey B. S.: Para una política económica democrática, Alianza, Madrid, 1987, págs. 131-132. Citado en Cuadrado Roura, J.R. Dtor. (2000). Política económica Objetivos e instrumentos. 2.ª Mc. Graw Hill.

Friedamn, M. (1984). La tiranía del Status Quo.

Johnson, N. (1987). El Estado de Bienestar en Transición. La teoría y la práctica del pluralismo de bienestar. Ed. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, 1990.

Juan Corona J. y Puy P. (1998). Federalismo competitivo y financiación autonómica.

King, A. (1975). Overload: Problems of Governing in the 1970s Political Studies, vol. 23, nums. 2 y 3. Pag 282. Citado en Cuadrado Roura, J. R. Dtor. (2000). Política económica Objetivos e instrumentos. 2.ª Mc. Graw Hill. DOI: 10.1111/j.1467-9248.1975.tb00068.x.

Lacalle, D. (2015). Acabemos con el Paro. Deusto, 2.ª edición.

Marshall, T. H. “Ciudadanía y clase social”, en T. H. Marshall y T. Bottomore. Ciudadanía y clase social, P. Linares (trad.), Madrid, Alianza, 1998.

Mendoza X. y Alfred Vernis A. “El Estado relacional y la transformación de las administraciones públicas” en Los escenarios de la gestión pública del Siglo XXI. Francisco Longo y Tamyko Ysa (eds.) 2008. Escola d’Administració Pública de Catalunya.

Micklethwait, J. y Wooldridge, A. (2015). La cuarta revolución. La Carrera global para reinventar el Estado. Galaxia Gutenberg.

Moreno, L. (2000). Ciudadanos precarios. Ariel sociología.

Nieto, A. (1984). La organización del desgobierno. Ed. Ariel.

Offe, C. (1994). Contradicciones en el Estado de Bienestar, Alianza Universidad.

Pérez F., Cucarella V. y Hernández L. (2015). Servicios públicos, diferencias territoriales e igualdad de oportunidades. Fundación BBVA e IVIE (Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas)

Pérez-Díaz V. y Rodríguez, J. C. (2015). Opiniones de los Españoles sobre sus Universidades: Algunas perspectivas. Studia XXI y Fundación Europea Sociedad y Educación.

PISA 2012. Presentación Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pisa2012/presentacionpisa2012.pdf?documentId=0901e72b81787b13.

Príncipe Guillermo de Holanda. Discurso de septiembre de 2013. Speech 17-09-2013 http://www.royal-house.nl/documents/speeches/2013/09/17/speech-from-the-throne-2013 acceso, marzo 2016.

Serra, A. “La gestión para resultados en las organizaciones Públicas”, en Los escenarios de la gestión pública del Siglo XXI. Francisco Longo y Tamyko Ysa (eds.) 2008. Escola d’Administració Pública de Catalunya.

Termes, R. (1997). “Del Estado de Bienestar a la Sociedad del Bienestar”. En Cuadernos de Sociedad. 8.ª Conferencia. http://web.iese.es/RTermes/acer/acer07.htm.

Wolf (1987). Markets of governments. MIT Press Cambridge, 1987. Citado en Cuadrado Roura, J. R. Dtor. (2000). Política económica Objetivos e instrumentos. 2.ª Mc. Graw Hill.

Published

23-05-2016

How to Cite

García Inda, A. (2016). Burgers and efficiency. Welfare state to the welfare society. Gestión Y Análisis De Políticas Públicas, (15), 57–69. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i15.10311