The development of technical competences models and their application for the detection of training needs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24965/gapp.i26.10813

Keywords:

Technical competencies, competency models, training needs, human resources, functional analysis

Abstract

Identification of technical Competencies required in different functional areas, by professional levels, allows selection and training processes to be addressed in a more effective and efficient way, contributing to the added value of the actions developed by the National Institute of Public Administration (INAP) and achieving the General State Administration (AGE) objectives. The objective of this paper are to propose a methodology to identify and define the technical competencies needed for a correct work performance, as well as to contrast its usefulness in detecting training needs for AGE workers. The methodology uses both focus groups for the making of profiles in the area of ​​people management and questionnaires to detect learning needs. Application process of the functional analysis carried out and the results obtained are described. Specifically, the model of technical competencies in the area of ​​people management for managerial, technical and support roles, and the training needs study results carried out in the area. Implications of the process are discussed, and improvement suggestions for the detection of training needs and training planning within the AGE are formulated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Berrocal Berrocal, Universidad Complutense de Madrid (España)

Profesora Contratada doctora en la Facultad de Psicología de la Universidad Complutense de Madrid. Miembro del Grupo de Investigación Complutense “Evaluación y Desarrollo de las Personas y de las Organizaciones”. Sus principales líneas de investigación incluyen la gestión por competencias, la selección y evaluación de personas, así como la formación y desarrollo de personas.

Miguel Aurelio Alonso García, Universidad Complutense de Madrid (España)

Profesor Contratado Doctor en la facultad de Psicología de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Dirige el Grupo de Investigación “Evaluación y Desarrollo de las Personas y de las Organizaciones” (GIDEPO) y el Programa de Mentoría de la UCM. Experiencia de treinta años en las áreas de Formación de Personal y Programas de Desarrollo de personas.

Raúl Ramírez-Vielma, Universidad de Concepción (Chile)

Profesor Asistente del Departamento de Psicología de la Universidad de Concepción. Sus principales líneas de investigación incluyen el diseño y re-diseño del trabajo en las organizaciones, la evaluación del desempeño, la reducción del estigma de salud mental en contextos laborales y el estudio de aspectos psicosociales del retiro laboral. Cuenta con experiencia profesional de doce años en consultoría de recursos humanos.

References

Albino, G. (2018). Technical and behavioral competencies on performance evaluation: Petrek leaders’ perspectives. SAGE Open, 8(2). https://doi.org/10.1177/2158244018780972

Basoredo Ledo, C. (2008). Diseño de currículos de formación a partir de tareas y por competencias [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Deusto.

Blanco Prieto, A. (2007). Trabajadores competentes: introducción y reflexiones sobre la gestión de recursos humanos por competencias. ESIC.

Bonder, A., Bouchard, C.-D. y Bellemare, G. (2011). Competency-based management. An integrated approach to human resource management in the canadian public sector. Public Personnel Management, 40(1), 1-10. https://doi.org/10.1177/009102601104000101

Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: a model for effective performance. John Wiley & Sons.

Campion, M. A., Fink, A. A., Ruggeberg, B. J., Carr, L., Phillips, G. M. y Odman, R. B. (2011). Doing competencies well: best practices in competency modeling. Personnel Psychology, 64(1), 225-262. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2010.01207.x

Carroll, G. y Boutall, T. (2011). Guide to developing national occupational standards. UK Commission for Employment and Skills. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/304239/nos-guide-for-_developers-2011.pdf

ChileValora y OIT (2012). Guía de apoyo para la elaboración del análisis funcional. Centro Interamericano para el Desarrollo del Conocimiento en la Formación Profesional. Cinterfor/OIT. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/certificacion/ChileValora_GuiaApoyoAnalisisFuncional.pdf

Consejo de Normalización y Certificación de Competencia Laboral – CONOCER (1998). Análisis ocupacional y funcional del trabajo. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura – OEI.

Consejo de Normalización y Certificación de Competencia Laboral – CONOCER (s. f.). Guía técnica para la elaboración del Mapa Funcional. Sistema normalizado de competencia laboral. Organización de Estados Americanos. http://www.oas.org/udse/cd_trabajo/ingles/9-Gu%EDa%20mapa%20funcional.pdf

Dalziel, M., Cubeiro, J. y Fernández, G. (1996). Las competencias: clave para una gestión integrada de los recursos humanos. Deusto.

Fine, S. A. (1988). Functional job analysis. En S. Gael (ed.), The job analysis handbook for business, industry and government. John Wiley & Sons.

Feltovich, P. J., Spiro, R. J. y Coulson, R. L. (1997). Issues of expert flexibility in contexts characterised by complexity and change. En P. J. Feltovich, K. M. Ford y R. R. Hoffman (eds.), Expertise in context: human and machine (pp. 125-146). MIT Press.

Fletcher, S. (1997). Analysing competence: tools and techniques for analysing jobs, roles and functions. Kogan Page Publishers.

Galleli, B., Hourneaux Jr, F. y Munck, L. (2019). Sustainability and human competences: a systematic literature review. Benchmarking: An International Journal, 27(7), 1981-2004. https://doi.org/10.1108/BIJ-12-2018-0433

Getha-taylor, H., Blackmar, J. y Borry, E. L. (2016). Are competencies universal or situational? A state-level investigation of collaborative competencies. Review of Public Personnel Administration, 36(3), 306-320. https://doi.org/10.1177/0734371X15624132

Gorriti Bontigui, M. y López Basterra, J. (2010). Análisis de puestos de trabajo en la Administración Pública. Instituto Vasco de Administraciones Públicas – IVAP.

Hesketh, B. y Neal, A. (1999). Technology and performance. En D. R. Ilgen y E. D. Pulakos (eds.), The changing nature of performance: implications for staffing, motivation and development (pp. 21-55). Jossey-Bass.

Hogg, B. (1993). European Managerial Competencies. European Business Review, 93(2), 21-26.

Instituto Andaluz de Administración Pública (2015). Diccionario de competencias técnicas de la Administración General de la Junta de Andalucía. Junta de Andalucía.

Jackson, D. (2009). Profiling industry-relevant management graduate competencies: the need for a fresh approach. International Journal of Management Education, 8(1), 85-98.

Kopnov, V. A., Shmurygina, O. V., Shchipanova, D. E., Dremina M. A., Papaloizou L., Orphanidou, Y. y Morevs, P. (2018). Functional analysis and functional maps of qualifications in ECVET context. The Education and Science Journal, 20(6), 90-117. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2018-6-90-117

Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Gestión 2000.

Lévy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias: cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Gestión 2000.

Macchi Silva, V. V., Ribeiro, J. L. D., Álvarez, G. R. y Caregnato, S. E. (2019). Competence-based management research in the web of science and scopus databases: scientific production, collaboration and impact. Publications, 7(4), 60. https://doi.org/10.3390/publications7040060

Mansfield, R. y Mitchell, L. (1996). Towards a competent workforce. Gower.

Markus, L. H., Cooper-Thomas, H. D. y Allpress, K. N. (2005). Confounded by competencies? An evaluation of the evolution and use of competency models. New Zealand Journal of Psychology, 34(2), 117-126.

Megahed, N. (2018). A Critical review of the literature and practice of competency modelling. Sustainability and Resilience Conference: Mitigating Risks and Emergency Planning. KnE Social Sciences, 3(10), 104-126. https://doi.org/10.18502/kss.v3i10.3106

Mertens, L. (1997). Competencia laboral: sistemas, surgimientos y modelos. Centro Interamericano para el Desarrollo del Conocimiento en la Formación Profesional – CINTERFOR/OIT.

Pereda, S. y Berrocal, F. (2011). Dirección y gestión de recursos humanos por competencias. Editorial Universitaria Ramón Areces.

Potnuru, R. K. G. y Sahoo, C. K. (2016). HRD interventions, employee competencies and organizational effectiveness: an empirical study. European Journal of Training and Development, 40(5), 345-365. https://doi.org/10.1108/ejtd-02-2016-0008

Pujol, J. (1980). Análisis ocupacional. Manual de aplicación para instituciones de formación. Centro Interamericano para el Desarrollo del Conocimiento en la Formación Profesional – Cinterfor/OIT.

Ramírez-Díaz, J. (2020). An approach by competencies and its current relevance: considerations from occupational guidance in educational context. Revista Electrónica Educare, 24(2). https://doi.org/10.15359/ree.24-2.23

Salman, M., Ganie, S. A. y Saleem, I. (2020). The concept of competence: a thematic review and discussion. European Journal of Training and Development, 44(6/7), 717-742. https://doi.org/10.1108/EJTD-10-2019-0171

Spencer, L. M. y Spencer, S. M. (1993). Competence at work models for superior performance. John Wiley & Sons.

Published

01-07-2021

How to Cite

Berrocal Berrocal, F., Alonso García, M. A., & Ramírez-Vielma, R. (2021). The development of technical competences models and their application for the detection of training needs. Gestión Y Análisis De Políticas Públicas, (26), 111–129. https://doi.org/10.24965/gapp.i26.10813