Learning public policies: the role of the INAP
DOI:
https://doi.org/10.24965/gapp.11155Keywords:
Training, learning, public policy, competencies, network, community, innovation, review, meta policy, strategyAbstract
This article is the result of an internal work of research, self-analysis, and self-assessment by the public manager of the National Institute of Public Administration (INAP) responsible both of the decision making and the implementation the training public policy, including learning public policies. This work is, moreover, done in one of the most important tools of the INAP: this very journal. Somehow this is the meta public policy stemming from the concept used in this article of the Learning Community in Spanish training of public servants. This article explores how to reduce the gap between a situation in which several somewhat scattered learning activities in the annual training programme and the cohesive and coherent with the brand-new Learning Strategy of INAP 2023-2024 can contribute to improve the development of public managers. Therefore, there is room to design a learning itinerary that will help improve the existing activities and consequently honing their competencies to becoming change and innovation agents.
Downloads
References
AEVAL (2015). Evaluación de la formación dirigida a los empleados públicos de la Administración General del Estado. Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios – AEVAL. https://www.mptfp.gob.es/dam/es/portal/funcionpublica/evaluacion-politicas-publicas/Documentos/Evaluaciones/2013/E35.pdf
Congreso de los diputados (2022, 10 de junio). Proyecto de Ley de institucionalización de la evaluación de políticas públicas en la Administración General del Estado. Boletín Oficial de las Cortes Generales, 103-1, Serie A: Proyectos de Ley. https://www.congreso.es/public_oficiales/L14/CONG/BOCG/A/BOCG-14-A-103-1.PDF
Fundación COTEC (2022). La experimentación en las políticas públicas. Estado del arte y elementos para su impulso en España. COTEC. https://cotec.es/proyecto/experimentacion-en-las-politicas-publicas/5185b23c-6913-f3cd-29f9-e8c5b278a4db
Grupo de Análisis y Propuesta de Reformas en la Administración Pública (2021). 13 propuestas para reformar la Administración del Estado [serie: Innap-Innova]. Instituto Nacional de Administración Pública. Disponible en https://www.libreriavirtuali.com/inicio/13-propuestas-para-reformar-la-Administraci%C3%B3n-del-Estado-EBOOK-p427983422
Hamel, G. y Zanini, M. (2022). Humanocracia. Creando organizaciones tan extraordinarias como las personas que las integran. Reverté.
Innerarity, D. (2022). La sociedad del desconocimiento. Galaxia Gutemberg.
Instituto Nacional de Administración Pública – INAP (2022a). Planes anuales de formación. https://www.inap.es/en/programas-anuales-de-actividades
Instituto Nacional de Administración Pública – INAP (2022b). Itinerarios Formativos para la Capacitación competencial profesional del personal de apoyo administrativo (IFCA). https://www.inap.es/en/itinerarios-formativos
Instituto Nacional de Administración Pública – INAP (2023a). Estrategia de Aprendizaje INAP 2023-2024. https://www.inap.es/en/estrategias-de-aprendizaje
Instituto Nacional de Administración Pública – INAP (2023b). Programa de actividades 2023. https://www.inap.es/documents/10136/2197529/Programa+de+Actividades_2023%28dic%29.pdf/8ed06fee-d517-df02-c0f8-b74a7fd075e0
Lippi, A. (2021). Il dirigente pubblico come policy maker. Il passato, il presente e gli scenari possibili per la formazione nell’analisi delle politiche pubbliche. En Scuola Nazionale dell’Amministrazione (ed.), Formare la PA. Rapporto SNA 2017-2020. Scuola Nazionale dell’Amministrazione. https://sna.gov.it/fileadmin/files/Allegati_News/SNA_Rapporto_2017-2020.pdf
Mazzucato, M. (2019). El valor de las cosas. Taurus.
OCDE (2021). Public Employment and Management 2021: The Future of the Public Service. OCDE Publishing. https://doi.org/10.1787/938f0d65-en
OCDE y ENAP (2022). Towards Which Future for Schools of Government? Results of the Survey of Schools of Government. OCDE. https://www.oecd.org/gov/budgeting/which-future-for-schools-of-government.pdf
Rey, A. (2022). El libro de la inteligencia colectiva. ¿Qué ocurre cuando hacemos cosas juntos? Almuzara.
Sandel, M. J. (2020). La tiranía del mérito. ¿Qué ha sido del bien común? Debate.
Van der Wal, Z. (2017). The 21st Century Public Manager. Challenges, People and Strategies. Palgrave. https://zegervanderwal.com/the-21st-century-public-manager/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gestión y Análisis de Políticas Públicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.