Learning public policies: the role of the INAP

Authors

  • Israel Pastor Sainz-Pardo Instituto Nacional de Administración Pública (España)

DOI:

https://doi.org/10.24965/gapp.11155

Keywords:

Training, learning, public policy, competencies, network, community, innovation, review, meta policy, strategy

Abstract

This article is the result of an internal work of research, self-analysis, and self-assessment by the public manager of the National Institute of Public Administration (INAP) responsible both of the decision making and the implementation the training public policy, including learning public policies. This work is, moreover, done in one of the most important tools of the INAP: this very journal. Somehow this is the meta public policy stemming from the concept used in this article of the Learning Community in Spanish training of public servants. This article explores how to reduce the gap between a situation in which several somewhat scattered learning activities in the annual training programme and the cohesive and coherent with the brand-new Learning Strategy of INAP 2023-2024 can contribute to improve the development of public managers. Therefore, there is room to design a learning itinerary that will help improve the existing activities and consequently honing their competencies to becoming change and innovation agents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Israel Pastor Sainz-Pardo, Instituto Nacional de Administración Pública (España)

Licenciado en Ciencias Políticas y de la Administración – UCM, pertenece al Cuerpo Superior de Administradores Civiles del Estado, actualmente Subdirector de Aprendizaje del INAP.

References

AEVAL (2015). Evaluación de la formación dirigida a los empleados públicos de la Administración General del Estado. Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios – AEVAL. https://www.mptfp.gob.es/dam/es/portal/funcionpublica/evaluacion-politicas-publicas/Documentos/Evaluaciones/2013/E35.pdf

Congreso de los diputados (2022, 10 de junio). Proyecto de Ley de institucionalización de la evaluación de políticas públicas en la Administración General del Estado. Boletín Oficial de las Cortes Generales, 103-1, Serie A: Proyectos de Ley. https://www.congreso.es/public_oficiales/L14/CONG/BOCG/A/BOCG-14-A-103-1.PDF

Fundación COTEC (2022). La experimentación en las políticas públicas. Estado del arte y elementos para su impulso en España. COTEC. https://cotec.es/proyecto/experimentacion-en-las-politicas-publicas/5185b23c-6913-f3cd-29f9-e8c5b278a4db

Grupo de Análisis y Propuesta de Reformas en la Administración Pública (2021). 13 propuestas para reformar la Administración del Estado [serie: Innap-Innova]. Instituto Nacional de Administración Pública. Disponible en https://www.libreriavirtuali.com/inicio/13-propuestas-para-reformar-la-Administraci%C3%B3n-del-Estado-EBOOK-p427983422

Hamel, G. y Zanini, M. (2022). Humanocracia. Creando organizaciones tan extraordinarias como las personas que las integran. Reverté.

Innerarity, D. (2022). La sociedad del desconocimiento. Galaxia Gutemberg.

Instituto Nacional de Administración Pública – INAP (2022a). Planes anuales de formación. https://www.inap.es/en/programas-anuales-de-actividades

Instituto Nacional de Administración Pública – INAP (2022b). Itinerarios Formativos para la Capacitación competencial profesional del personal de apoyo administrativo (IFCA). https://www.inap.es/en/itinerarios-formativos

Instituto Nacional de Administración Pública – INAP (2023a). Estrategia de Aprendizaje INAP 2023-2024. https://www.inap.es/en/estrategias-de-aprendizaje

Instituto Nacional de Administración Pública – INAP (2023b). Programa de actividades 2023. https://www.inap.es/documents/10136/2197529/Programa+de+Actividades_2023%28dic%29.pdf/8ed06fee-d517-df02-c0f8-b74a7fd075e0

Lippi, A. (2021). Il dirigente pubblico come policy maker. Il passato, il presente e gli scenari possibili per la formazione nell’analisi delle politiche pubbliche. En Scuola Nazionale dell’Amministrazione (ed.), Formare la PA. Rapporto SNA 2017-2020. Scuola Nazionale dell’Amministrazione. https://sna.gov.it/fileadmin/files/Allegati_News/SNA_Rapporto_2017-2020.pdf

Mazzucato, M. (2019). El valor de las cosas. Taurus.

OCDE (2021). Public Employment and Management 2021: The Future of the Public Service. OCDE Publishing. https://doi.org/10.1787/938f0d65-en

OCDE y ENAP (2022). Towards Which Future for Schools of Government? Results of the Survey of Schools of Government. OCDE. https://www.oecd.org/gov/budgeting/which-future-for-schools-of-government.pdf

Rey, A. (2022). El libro de la inteligencia colectiva. ¿Qué ocurre cuando hacemos cosas juntos? Almuzara.

Sandel, M. J. (2020). La tiranía del mérito. ¿Qué ha sido del bien común? Debate.

Van der Wal, Z. (2017). The 21st Century Public Manager. Challenges, People and Strategies. Palgrave. https://zegervanderwal.com/the-21st-century-public-manager/

Published

03-02-2023 — Updated on 01-03-2023

How to Cite

Pastor Sainz-Pardo, I. (2023). Learning public policies: the role of the INAP. Gestión Y Análisis De Políticas Públicas, (31), 126–139. https://doi.org/10.24965/gapp.11155